In Brecht’s Lehrstücke (teaching plays) we find a combination of politics and experimentation that can be deciphered only in the light of a dialectic of paradox. The teaching plays have a strong political character. But Brecht’s Marxism of is not an orthodox one, does not coincide with Stalinism. In the teaching plays we find he tension and contradiction of those who have a particular heterodox conception of Marxism, linked to Karl Korsch and revolutionary movements, and nevertheless who had to support Soviet Union as a only possibility to win against Nazism. The Lehrstücke are a space to experiment with new techniques of acting and playing. But they are at the same time the paradoxical representation of contradictions of Marxism and real existing communism.
Nei drammi didattici di Brecht troviamo la combinazione di politicità e sperimentazione che va decifrata alla luce della dialettica del paradosso. I drammi didattici hanno una forte connotazione politica. Ma il marxismo di Brecht non coincide con quello “ortodosso” e soprattutto non coincide con lo stalinismo. Nei drammi didattici troviamo la tensione e la contraddizione tipica di chi ha una concezione eterodossa del marxismo, derivata da Karl Korsch e dai movimenti rivoluzionari di sinistra, e che tuttavia vuole sostenere l’Unione Sovietica in quanto vede in essa l’unica possibilità di sconfiggere militarmente il nazismo. I drammi didattici sono uno spazio di sperimentazione di nuove tecniche sceniche e recitative, ma sono nel contempo la rappresentazione paradossale e provocatoria delle contraddizioni interne al marxismo e al comunismo reale.
Politicità e sperimentazione nei drammi didattici. Prolegomena a uno studio su Brecht / Ponzi, Mauro. - In: LINKS. - ISSN 1594-5359. - STAMPA. - 15:(2015), pp. -21.
Politicità e sperimentazione nei drammi didattici. Prolegomena a uno studio su Brecht
PONZI, Mauro
2015
Abstract
In Brecht’s Lehrstücke (teaching plays) we find a combination of politics and experimentation that can be deciphered only in the light of a dialectic of paradox. The teaching plays have a strong political character. But Brecht’s Marxism of is not an orthodox one, does not coincide with Stalinism. In the teaching plays we find he tension and contradiction of those who have a particular heterodox conception of Marxism, linked to Karl Korsch and revolutionary movements, and nevertheless who had to support Soviet Union as a only possibility to win against Nazism. The Lehrstücke are a space to experiment with new techniques of acting and playing. But they are at the same time the paradoxical representation of contradictions of Marxism and real existing communism.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Ponzi_Politicità-e-sperimentazione_2015.pdf
solo gestori archivio
Note: post-print autore
Tipologia:
Documento in Post-print (versione successiva alla peer review e accettata per la pubblicazione)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
84.89 kB
Formato
Adobe PDF
|
84.89 kB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


