In order to overcome the dichotomy between “useful theatre” and “beau- tiful theatre” it is of capital importance to revisit the constituent elements of dramatic art and drop the aesthetical prejudice. For a systematic approach to applied theatre, it is necessary to abandon the normative perspective of poetics, questioning the traditional methodological system, and adopt the anthropologist’s point of view on the “contemporary worlds”. The theatrical workflows should therefore be considered as tactics aimed at turning the most disparate objects into working materials, capable of opening up new perspectives. These might be uncertain and mutable, but also very adaptable, as demonstrated by the richness of the “wanderings” and the struggles people and groups experiment in order to preserve their diversity.
Per superare la dicotomia tra “teatro utile” e “teatro bello” è necessario ritornare agli elementi costitutivi dell’arte teatrale e abbandonare il pregiudizio estetico. Per approcciarsi al teatro sociale, è quindi indispensabile abbandonare l’orizzonte normativo delle poetiche mettendo in discussione il tradizionale apparato metodologico per adottare gli occhi dell’antropologo dei “mondi con- temporanei”. Si tratta dunque di pensare i percorsi del lavoro teatrale come tattiche in grado di trasformare gli oggetti più disparati in materiali di lavoro indirizzati verso un orizzonte le cui prospettive, seppur mutevoli e incerte, sono garantite proprio dalla capacità di adattamento che dimostrano. Basti pensare all’infinita ricchezza dei “vagabondaggi” che persone e gruppi sperimentano nelle loro pratiche quotidiane di sopravvivenza per rispettare la diversità.
Il teatro impoverito come ambiente arricchito ovvero del teatro sociale / DI PALMA, Guido. - In: BIBLIOTECA TEATRALE. - ISSN 0045-1959. - STAMPA. - 111-112:(2016), pp. 120-135.
Il teatro impoverito come ambiente arricchito ovvero del teatro sociale
DI PALMA, GUIDO
2016
Abstract
In order to overcome the dichotomy between “useful theatre” and “beau- tiful theatre” it is of capital importance to revisit the constituent elements of dramatic art and drop the aesthetical prejudice. For a systematic approach to applied theatre, it is necessary to abandon the normative perspective of poetics, questioning the traditional methodological system, and adopt the anthropologist’s point of view on the “contemporary worlds”. The theatrical workflows should therefore be considered as tactics aimed at turning the most disparate objects into working materials, capable of opening up new perspectives. These might be uncertain and mutable, but also very adaptable, as demonstrated by the richness of the “wanderings” and the struggles people and groups experiment in order to preserve their diversity.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Di Palma_Ambiente arricchito_2016.pdf
solo gestori archivio
Note: ARTICOLO
Tipologia:
Documento in Post-print (versione successiva alla peer review e accettata per la pubblicazione)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
6.43 MB
Formato
Unknown
|
6.43 MB | Unknown | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.