How do archive documents, scientific publications, or artistic works represent places? What image emerges from those representations? How can history, literature and geography help to build a sense of place, as a prerequisite for any contextualized project? This contribution presents a research project that tries to answer these questions, using the Esquilino district in Rome as a laboratory for investigation. By collecting, selecting and critically analysing texts, images and audio-visual materials on the district, the project aims to create a hypermedia, in order to foster a multifaceted and critical narrative of the place, which can be useful in diverse fields, from education to decision-making processes.
Come i documenti d’archivio, le pubblicazioni scientifi che, le opere artistiche rappresentano i luoghi? Quale immagine ne scaturisce? Come la storia, la letteratura, la geografi a possono contribuire a costruire il senso dei luoghi, premessa per ogni progettualità contestualizzata? L’articolo presenta un progetto di ricerca che vuole rispondere a questi interrogativi, utilizzando il quartiere Esquilino di Roma come laboratorio di indagine. Attraverso la raccolta, la selezione e l’analisi critica di testi, immagini e materiali audiovisivi che hanno visto protagonista il quartiere, il progetto punta alla realizzazione di un ipermedia, che sia in grado di favorire una poliedrica e critica narrazione del luogo, ai fini di una sua spendibilità pratica in più ambiti, da quello educativo a quello decisionale.
Narrazione, memoria, senso del luogo. Un progetto transdisciplinare per la messa in valore degli spazi urbani / Banini, Tiziana; Storini, Monica Cristina; Piccioni, Lidia. - In: IL CAPITALE CULTURALE. - ISSN 2039-2362. - ELETTRONICO. - Suppl. n. 4 (2016)(2016), pp. 139-149. [http://dx.doi.org/10.13138/2039-2362/1414]
Narrazione, memoria, senso del luogo. Un progetto transdisciplinare per la messa in valore degli spazi urbani
Banini Tiziana;Storini Monica Cristina;Piccioni Lidia
2016
Abstract
How do archive documents, scientific publications, or artistic works represent places? What image emerges from those representations? How can history, literature and geography help to build a sense of place, as a prerequisite for any contextualized project? This contribution presents a research project that tries to answer these questions, using the Esquilino district in Rome as a laboratory for investigation. By collecting, selecting and critically analysing texts, images and audio-visual materials on the district, the project aims to create a hypermedia, in order to foster a multifaceted and critical narrative of the place, which can be useful in diverse fields, from education to decision-making processes.| File | Dimensione | Formato | |
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