The essay discusses the philosophy of history of Giovanni Gentile, from the early discussions with Benedetto Croce about the relationship between art and history and on the «contemporary» of all history. The author emphasizes the meaning of the second volume of Sistema di logica, where Gentile illustrates the rule of «fingit creditque» as a salutary illusion of the thought in order to put the historical matter. This theoretical itinerary arrives at that writings Gentile publishes in the years 1935 and 1937, where he makes clear the «circle» of «logo astratto» in his philosophy of history
Il saggio discute la filosofia della storia di Giovanni Gentile, a partire dalle prime discussioni con Benedetto Croce sul rapporto fra arte e storiografia e sulla “contemporaneità” di ogni storia. L’autore pone al centro dell’analisi il secondo volume del Sistema di logica, dove emerge la regola del «fingit creditque», un salutare inganno attraverso cui il pensiero pone la materia storica come «preesistente a sé». Questo percorso teorico si compie negli scritti che Gentile pubblica tra il 1935 e il 1937, dove chiarisce in maniera più netta quel «circolo» del logo astratto che caratterizza la sua filosofia della storia
Fingit creditque. Principio assoluto e teoria della storia nella filosofia di Giovanni Gentile / Muste', Marcello. - In: ALVEARIUM. - ISSN 2036-5020. - ELETTRONICO. - 8:(2017), pp. 73-88.
Fingit creditque. Principio assoluto e teoria della storia nella filosofia di Giovanni Gentile
MUSTE', MARCELLO
2017
Abstract
The essay discusses the philosophy of history of Giovanni Gentile, from the early discussions with Benedetto Croce about the relationship between art and history and on the «contemporary» of all history. The author emphasizes the meaning of the second volume of Sistema di logica, where Gentile illustrates the rule of «fingit creditque» as a salutary illusion of the thought in order to put the historical matter. This theoretical itinerary arrives at that writings Gentile publishes in the years 1935 and 1937, where he makes clear the «circle» of «logo astratto» in his philosophy of historyFile | Dimensione | Formato | |
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