According to the TEFAF Art Market Report 2015, a comprehensive report that examined the global art market during 2014, that market has achieved the highest growth rate never before recorded, for a total of more than EUR 51 billion worldwide , an increase of 7% per annum, reaching well above the pre-recession level, recorded in 2007, which had amounted to 48 billion euro. In this scenario, after having outlined the steps that lead to consider resolved permanently, and in a positive sense, the problems of opportunity, as it were, the subsumption of the art assets in the context of the collective asset management, the contribution attempts to give a more detailed response to some questions: why consider art as an asset class? Why do some fund managers invest in works of art? And again: what are the characteristics and the regulatory framework of the SO-CALLED art market, especially after the implementation of the Directive on alternative investment fund managers? Not least in this context, we will analyze the peculiarities and weaknesses of art funds, including through mapping - albeit partial, as it made based on the data that we were able to have access - the art existing funds.
Secondo il TEFAF Art Market Report 2015, un ampio rapporto che ha esaminato il mercato globale dell’arte durante il 2014, tale mercato ha raggiunto il maggior tasso di crescita mai prima registrato, per un totale di più di 51 miliardi di euro a livello mondiale, con un incremento del 7% annuo, portandosi così al di sopra del livello pre-recessione, registrato nel 2007, che era stato pari a 48 miliardi di euro. In tale scenario, dopo aver ripercorso i passaggi che inducono a considerare risolti definitivamente, ed in senso positivo, i problemi di opportunità, per così dire, della sussunzione dei beni d’arte nel contesto della gestione collettiva del risparmio, il contributo tenta di dare una risposta più articolata ad alcune questioni: perché considerare l’arte come asset class? Perché alcuni gestori di fondi investono in opere d’arte? E ancora: quali sono le caratteristiche ed il quadro regolatorio del c.d. mercato dell’arte, soprattutto dopo l’attuazione della Direttiva sui gestori dei fondi di investimento alternativi? Non da ultimo, in tale contesto, si analizzeranno le peculiarità e le criticità dei fondi di arte, anche attraverso una mappatura – seppur parziale, in quanto realizzata in base ai dati cui si è riusciti ad avere accesso - degli art funds esistenti.
Mercato dell'arte e disciplina degli art funds / Segnalini, Silvia. - In: RIVISTA TRIMESTRALE DI DIRITTO DELL’ECONOMIA. - ISSN 2036-4873. - STAMPA. - Supplemento:3/2015(2015), pp. 350-374.
Mercato dell'arte e disciplina degli art funds
SEGNALINI, Silvia
2015
Abstract
According to the TEFAF Art Market Report 2015, a comprehensive report that examined the global art market during 2014, that market has achieved the highest growth rate never before recorded, for a total of more than EUR 51 billion worldwide , an increase of 7% per annum, reaching well above the pre-recession level, recorded in 2007, which had amounted to 48 billion euro. In this scenario, after having outlined the steps that lead to consider resolved permanently, and in a positive sense, the problems of opportunity, as it were, the subsumption of the art assets in the context of the collective asset management, the contribution attempts to give a more detailed response to some questions: why consider art as an asset class? Why do some fund managers invest in works of art? And again: what are the characteristics and the regulatory framework of the SO-CALLED art market, especially after the implementation of the Directive on alternative investment fund managers? Not least in this context, we will analyze the peculiarities and weaknesses of art funds, including through mapping - albeit partial, as it made based on the data that we were able to have access - the art existing funds.File | Dimensione | Formato | |
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