The work focuses on the comfort analysis of pedestrian walkways. In the first part the design rules provided by some of the most reliable codes and guidelines (both national and international) have been explicated and compared. In this second part, as a paradigmatic example, the comfort analysis of a lately built steel footbridge is carried out, showing how the fulfillment of the required performances needs a proper adaptation of the structural system. A possible design solution, based on the use of a tuned mass damper as mitigation system, is eventually proposed.
L’articolo è dedicato alle verifiche di comfort nelle passerelle pedonali. Nella prima parte sono stati confrontati gli standard progettuali previsti da alcune delle normative e linee guida (sia nazionali, sia internazionali) più accreditate. In questa seconda parte, come esempio paradigmatico, si effettua la verifica di comfort di una passerella pedonale in acciaio di recente costruzione, mostrando come il soddisfacimento dei requisiti prestazionali richiesti necessiti un opportuno adeguamento del sistema strutturale. Si propone, infine, una possibile soluzione progettuale, basata sull’utilizzo di un sistema di mitigazione con smorzatore a massa accordata.
Il comfort nelle passerelle pedonali. Parte 2: un caso studio / Chiacchiari, Sandra; Lofrano, Egidio; Paolone, Achille; Romeo, Francesco. - In: COSTRUZIONI METALLICHE. - ISSN 0010-9673. - STAMPA. - 6(2017), pp. 11-24.
Il comfort nelle passerelle pedonali. Parte 2: un caso studio
LOFRANO, EGIDIO;PAOLONE, ACHILLE;ROMEO, Francesco
2017
Abstract
The work focuses on the comfort analysis of pedestrian walkways. In the first part the design rules provided by some of the most reliable codes and guidelines (both national and international) have been explicated and compared. In this second part, as a paradigmatic example, the comfort analysis of a lately built steel footbridge is carried out, showing how the fulfillment of the required performances needs a proper adaptation of the structural system. A possible design solution, based on the use of a tuned mass damper as mitigation system, is eventually proposed.File | Dimensione | Formato | |
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