The aim of the present study is to deepen the concept of the “sex-appeal of the inorganic”, a notion that refers to the sexual impulse of the object within the phenomenon of the commodity fetishism. The idea will be broadened and linked to the analysis of particular figures and concepts such as the prostitute, one of the most significant emblems of the social rationalization. The concept of rationalization will be studied in the works by Karl Marx and György Lukács but eventually understood through the filter given by Walter Benjamin in the Passagenwerk, in which the geographical and political coordinates correspond to the urban context of Paris during the 20s and 30s, that is the stronghold of the realm of the commodities: fashion. Indeed, in their common and continuous attempt to understand modernity, Marx, Lukács and Benjamin focused on the cryptic relation between human beings and objects. Therefore, it results that the object for sale is now perceived as a fetish to be idolized by the human beings and the sexuality addressed to the object is a new kind of sexual drive: it is neutral and its aim is the mere possession of the wares. 

Lo scopo del presente studio è l'approfondimento del concetto di "sex-appeal dell'inorganico" che si riferisce all'impulso sessuale dell'oggetto all'interno del fenomeno del feticismo della merce. L'idea è stata ampliata e collegata all'analisi di idee e figure come quella della prostituta, uno degli emblemi più significanti della razionalizzazione urbana. Il concetto di razionalizzazione viene studiato alla luce dei lavori di Karl Marx e György Lukács, ma generalmente compreso attraverso il filtro dato da Walter Benjamin nei Passagenwerk. In quest'opera le coordinate geografiche e politiche corrispondono al contesto urbano della Parigi degli anni '20 e '30, roccaforte del regno della merce: la moda. In particolare nel loro comune e continuo tentativo di comprendere la modernità, Marx, Lukács e Benjamin si sono concentrati sulla relazione criptica tra esseri umani e oggetti. Perciò ne risulta che l'oggetto in vendita venga percepito come feticcio da idolatrare dall'essere umano, mentre la sessualità indirizzata verso tale oggetto è nuovo tipo di pulsione sessuale: è neutrale e il suo obiettivo è il semplice possesso della merce.

Le nebulose regioni della merce: il sex-appeal dell’inorganico / Iannucci, Giulia. - In: LINKS. - ISSN 1594-5359. - STAMPA. - XVI:(2016), pp. 65-76.

Le nebulose regioni della merce: il sex-appeal dell’inorganico

IANNUCCI, GIULIA
2016

Abstract

The aim of the present study is to deepen the concept of the “sex-appeal of the inorganic”, a notion that refers to the sexual impulse of the object within the phenomenon of the commodity fetishism. The idea will be broadened and linked to the analysis of particular figures and concepts such as the prostitute, one of the most significant emblems of the social rationalization. The concept of rationalization will be studied in the works by Karl Marx and György Lukács but eventually understood through the filter given by Walter Benjamin in the Passagenwerk, in which the geographical and political coordinates correspond to the urban context of Paris during the 20s and 30s, that is the stronghold of the realm of the commodities: fashion. Indeed, in their common and continuous attempt to understand modernity, Marx, Lukács and Benjamin focused on the cryptic relation between human beings and objects. Therefore, it results that the object for sale is now perceived as a fetish to be idolized by the human beings and the sexuality addressed to the object is a new kind of sexual drive: it is neutral and its aim is the mere possession of the wares. 
2016
Lo scopo del presente studio è l'approfondimento del concetto di "sex-appeal dell'inorganico" che si riferisce all'impulso sessuale dell'oggetto all'interno del fenomeno del feticismo della merce. L'idea è stata ampliata e collegata all'analisi di idee e figure come quella della prostituta, uno degli emblemi più significanti della razionalizzazione urbana. Il concetto di razionalizzazione viene studiato alla luce dei lavori di Karl Marx e György Lukács, ma generalmente compreso attraverso il filtro dato da Walter Benjamin nei Passagenwerk. In quest'opera le coordinate geografiche e politiche corrispondono al contesto urbano della Parigi degli anni '20 e '30, roccaforte del regno della merce: la moda. In particolare nel loro comune e continuo tentativo di comprendere la modernità, Marx, Lukács e Benjamin si sono concentrati sulla relazione criptica tra esseri umani e oggetti. Perciò ne risulta che l'oggetto in vendita venga percepito come feticcio da idolatrare dall'essere umano, mentre la sessualità indirizzata verso tale oggetto è nuovo tipo di pulsione sessuale: è neutrale e il suo obiettivo è il semplice possesso della merce.
letteratura; Germania; Benjamin; reificazione; sex-appeal; inorganico, feticismo; commodity
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
Le nebulose regioni della merce: il sex-appeal dell’inorganico / Iannucci, Giulia. - In: LINKS. - ISSN 1594-5359. - STAMPA. - XVI:(2016), pp. 65-76.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/927788
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