Richard Meier’s work is the outcome of the revitalization of a vast linguistic-architectural heritage extending far beyond the Modernist experience. Meier subjectively rearranges the different roots of the Modern Movement employing a scientific attitude which looks back to the past from a typically American perspective, consisting in a rather free manipulation of the model for its immediate implementation in the present and its future reproducibility on a large scale. In the second half of the 20th century the architect takes a critical view of Modernism according to a research method which has something in common with the historical recovery of classical models typical of Neoclassicism. The work of Richard Meier stands out as having a real narrative pattern. Over time the artist improves and refines a kind of language which, though explicitly indebted to the work of Le Corbusier and his relationship with the Mediterranean Sea, pays closer and renewed attention to some spatial and language solutions. These, in turn, reflect and sum up relevant clues and suggestions drawn from the entire architectural heritage, going as far back as classical times, and take new life in the spaces and forms of its architecture where the presence of total white offers a valid solution to an otherwise inevitable short-circuit. The colour white artistically encapsulates the vast array of forms fixing them in a timeless frame.
L’opera di Richard Meier è frutto di un processo di rivitalizzazione di un patrimonio linguistico architettonico vasto, che va oltre la citazione modernista. Egli ricompone soggettivamente le diverse radici del Movimento Moderno con un atteggiamento scientifico che guarda al passato con un occhio tipicamente americano, per certi versi disinvolto nella manipolazione del modello in funzione di una sua immediata operatività nel presente e per una sua riproducibilità futura su larga scala. Nella seconda metà del Novecento l’architetto compie un’operazione critica sul Modernismo, una ricerca che ha dei tratti in comune con le modalità di recupero della storia proprie della cultura del Neoclassicismo. Il lavoro di Meier si propone come una vera e propria narrazione. Nel tempo l’autore affina un linguaggio che pur attingendo in modo esplicito all’opera di Le Corbusier e alla sua relazione con il Mediterraneo, rimedita soluzioni spaziali e linguistiche che sintetizzano importanti spunti desunti dall’intero patrimonio architettonico, fino al classico, e che riprendono vita negli spazi e nelle forme della sua architettura, dove è il bianco totale a risolvere un corto circuito altrimenti inevitabile. Con fare “artistico” il bianco incapsula la varietà delle forme cristallizzandole in una dimensione senza tempo.
Le radici del bianco nell'opera di Richard Meier / Zammerini, Massimo. - In: OPUS INCERTUM. - ISSN 2239-5660. - STAMPA. - II:(2016), pp. 116-127. [10.13128/opus-19688]
Le radici del bianco nell'opera di Richard Meier
ZAMMERINI, MASSIMO
2016
Abstract
Richard Meier’s work is the outcome of the revitalization of a vast linguistic-architectural heritage extending far beyond the Modernist experience. Meier subjectively rearranges the different roots of the Modern Movement employing a scientific attitude which looks back to the past from a typically American perspective, consisting in a rather free manipulation of the model for its immediate implementation in the present and its future reproducibility on a large scale. In the second half of the 20th century the architect takes a critical view of Modernism according to a research method which has something in common with the historical recovery of classical models typical of Neoclassicism. The work of Richard Meier stands out as having a real narrative pattern. Over time the artist improves and refines a kind of language which, though explicitly indebted to the work of Le Corbusier and his relationship with the Mediterranean Sea, pays closer and renewed attention to some spatial and language solutions. These, in turn, reflect and sum up relevant clues and suggestions drawn from the entire architectural heritage, going as far back as classical times, and take new life in the spaces and forms of its architecture where the presence of total white offers a valid solution to an otherwise inevitable short-circuit. The colour white artistically encapsulates the vast array of forms fixing them in a timeless frame.File | Dimensione | Formato | |
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