In the famous anecdote of Hercules at the crossroads (Xen. mem. 2.1.21-34), we find the personification of Virtue and Vice as two fascinating women, showing the way leading to each, one hard and difficult, the other easy and pleasant. In my opinion this story may be regarded as a model for two epistles of Seneca (66 and 115). In these texts we find personifications of Virtue and Vice which correspond to those of Xenophon, but virtue’s beauty is hidden under an ugly appearance: this is Seneca’s way to express the contradiction between interiority and truth on one side, exteriority and falseness on the other.

In un famoso aneddoto attribuito a Prodico di Ceo, il giovane Eracle si trova a dover scegliere fra Virtù e Vizio, entrambe personificate come donne molto belle, la prima sobria e seria, la seconda sfacciata ed ricercata, che additano due vie, la prima ardua e difficoltosa, la seconda agevole. Seneca riprende questo modello in due lettere, 66 e 115, ma rappresenta la Virtù come esteriormente brutta, individuandone la bellezza nella sola interiorità, e preludendo così alle rappresentazioni della tradizione cristiana.

Seneca al bivio. Il paradigma di Eracle nelle lettere 66 e 115 / Berno, FRANCESCA ROMANA. - In: PROMETHEUS. - ISSN 0391-2698. - STAMPA. - 42:(2016), pp. 115-122.

Seneca al bivio. Il paradigma di Eracle nelle lettere 66 e 115

BERNO, FRANCESCA ROMANA
Primo
Writing – Original Draft Preparation
2016

Abstract

In the famous anecdote of Hercules at the crossroads (Xen. mem. 2.1.21-34), we find the personification of Virtue and Vice as two fascinating women, showing the way leading to each, one hard and difficult, the other easy and pleasant. In my opinion this story may be regarded as a model for two epistles of Seneca (66 and 115). In these texts we find personifications of Virtue and Vice which correspond to those of Xenophon, but virtue’s beauty is hidden under an ugly appearance: this is Seneca’s way to express the contradiction between interiority and truth on one side, exteriority and falseness on the other.
2016
In un famoso aneddoto attribuito a Prodico di Ceo, il giovane Eracle si trova a dover scegliere fra Virtù e Vizio, entrambe personificate come donne molto belle, la prima sobria e seria, la seconda sfacciata ed ricercata, che additano due vie, la prima ardua e difficoltosa, la seconda agevole. Seneca riprende questo modello in due lettere, 66 e 115, ma rappresenta la Virtù come esteriormente brutta, individuandone la bellezza nella sola interiorità, e preludendo così alle rappresentazioni della tradizione cristiana.
Seneca; Eracle al bivio; Lettere a Lucilio
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
Seneca al bivio. Il paradigma di Eracle nelle lettere 66 e 115 / Berno, FRANCESCA ROMANA. - In: PROMETHEUS. - ISSN 0391-2698. - STAMPA. - 42:(2016), pp. 115-122.
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