This paper aims at contributing to the analysis of the interaction between the status of hydrogeological instability and rail transport. To this end a descriptive statistical summary approach is proposed that highlights the correlations between macroscopic indicators of the landslide phenomenon and landuse indicators by the transportation system. The synthetic model is developed based on public inventory maps available at territorial institutions, which report the critical aspects of the Italian territory with regard to landslides. The consequences for rail traffic were analysed through examination of traffic interruptions communicated to users. The model proposed may provide a preliminary indication on the areas of the railway network potentially exposed to greater risk. Timely or extensive monitoring, of which some examples are analysed and proposed, could supplement the available data and improve the proposed mode
Il presente lavoro ha l’obiettivo di contribuire all’analisi delle interazione tra lo stato del dissesto idrogeologico ed il trasporto ferroviario. A tal fine viene proposto un approccio sintetico di tipo statistico descrittivo che evidenzia le correlazioni tra indicatori macroscopici del fenomeno franoso e indicatori di uso del territorio da parte del sistema dei trasporti. Il modello sintetico è sviluppato sulla base delle carte inventario pubbliche, disponibili presso istituzioni territoriali, che riportano le criticità del territorio italiano rispetto ai fenomeni franosi. Le conseguenze sulla circolazione ferroviaria sono state analizzate attraverso l’esame delle interruzioni della circolazione comunicate agli utenti. Il modello ipotizzato può fornire una indicazione preliminare sulle aree della rete ferroviaria potenzialmente esposte ad un rischio maggiore. Un monitoraggio di tipo puntuale o estensivo, di cui vengono analizzati e proposti alcuni esempi, potrebbe integrare i dati disponibili e migliorare il modello proposto.
Interazioni tra dissesti idrogeologici e sistema ferroviario: Proposta di analisi con approccio sintetico / Delli Carri, Diego; Malavasi, Gabriele; Napoleoni, Quintilio. - In: INGEGNERIA FERROVIARIA. - ISSN 0020-0956. - STAMPA. - 71:3(2016), pp. 201-226.
Interazioni tra dissesti idrogeologici e sistema ferroviario: Proposta di analisi con approccio sintetico
MALAVASI, Gabriele;NAPOLEONI, Quintilio
2016
Abstract
This paper aims at contributing to the analysis of the interaction between the status of hydrogeological instability and rail transport. To this end a descriptive statistical summary approach is proposed that highlights the correlations between macroscopic indicators of the landslide phenomenon and landuse indicators by the transportation system. The synthetic model is developed based on public inventory maps available at territorial institutions, which report the critical aspects of the Italian territory with regard to landslides. The consequences for rail traffic were analysed through examination of traffic interruptions communicated to users. The model proposed may provide a preliminary indication on the areas of the railway network potentially exposed to greater risk. Timely or extensive monitoring, of which some examples are analysed and proposed, could supplement the available data and improve the proposed modeFile | Dimensione | Formato | |
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