This study explores the relationship between volunteerism and psychological training. The interest in this topic comes from the observation that psychology students often wish to work in voluntary organizations in order to gain professional experience. But which meaning is given to "experience"? To answer this question a research aiming to explore the emotional symbolizations guiding the actions of a group of voluntary psychologists, was carried out. Participants (n=33) were asked to talk about their commitment and transcripts underwent a thematic analysis of the elementary contexts, with the T-Lab software. The interpretation of the cultural space and the repertoires, suggests that both solidarity and generosity characterize the volunteering system without calling them into question. Rather the volunteers supported by the group membership tend to adhere to the mission setting relationships based on the power of the donor over the receiver. Thus volunteers tend to add up experiences avoiding the evaluation of the process. The development of professional skills is hindered, rather than supported, by the lack of a moment in which volunteers can think about their role in the system, transforming general aims into achievable goals.
Il presente articolo intende esplorare il rapporto tra attività di volontariato e formazione psicologica. L’interesse nasce dal constatare che spesso gli studenti di psicologia desiderano lavorare in associazioni di volontariato per poter fare esperienza, ma quale significato viene attribuito al “fare esperienza”? Per esplorare il tema, è stata condotta una ricerca, con l’obiettivo di evidenziare le simbolizzazioni emozionali che orientano l’azione di un gruppo di psicologi/volontari. I partecipanti (n=33) sono stati invitati a narrare il proprio impegno e le trascrizioni sono state sottoposte ad una analisi tematica dei contesti elementari, tramite lo strumento T-Lab. L’interpretazione data allo spazio culturale e ai repertori che in esso si collocano, sembra indicare che la solidarietà e la gratuità, che caratterizzano i contesti in questione, non vengono poste in discussione. Piuttosto si aderisce alla mission, sostenuti dall’appartenenza al gruppo, instaurando relazioni fondate sul potere del donatore sul ricevente. Si tende, così a sommare esperienze senza momenti di verifica.In questa direzione, l’assenza di uno spazio volto a pensare il proprio ruolo nel contesto e a tradurre le finalità in obiettivi perseguibili, ostacola, più che favorire, l’acquisizione delle competenze professionali. :
Volontariato e formazione psicologica. Un contributo di ricerca / Cordella, Barbara; Greco, Francesca; De Fabritiis, Giorgia; Virone, Jennifer; Grasso, Massimo. - In: QUADERNI DELLA RIVISTA DI PSICOLOGIA CLINICA. - ISSN 2420-806X. - ELETTRONICO. - 4:1(2016), pp. 55-66.
Volontariato e formazione psicologica. Un contributo di ricerca
CORDELLA, BARBARA;GRECO, FRANCESCA;GRASSO, Massimo
2016
Abstract
This study explores the relationship between volunteerism and psychological training. The interest in this topic comes from the observation that psychology students often wish to work in voluntary organizations in order to gain professional experience. But which meaning is given to "experience"? To answer this question a research aiming to explore the emotional symbolizations guiding the actions of a group of voluntary psychologists, was carried out. Participants (n=33) were asked to talk about their commitment and transcripts underwent a thematic analysis of the elementary contexts, with the T-Lab software. The interpretation of the cultural space and the repertoires, suggests that both solidarity and generosity characterize the volunteering system without calling them into question. Rather the volunteers supported by the group membership tend to adhere to the mission setting relationships based on the power of the donor over the receiver. Thus volunteers tend to add up experiences avoiding the evaluation of the process. The development of professional skills is hindered, rather than supported, by the lack of a moment in which volunteers can think about their role in the system, transforming general aims into achievable goals.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Cordella_Volontariato_2016.pdf
solo gestori archivio
Note: http://www.rivistadipsicologiaclinica.it/ojs/index.php/quaderni/article/view/618/670
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
685.03 kB
Formato
Adobe PDF
|
685.03 kB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.