The scope of interest of the thesis is its depth studies of “models” for communication and enhancement of cultural heritage. It aimed to investigate the segment of navigable digital models, offering different viewing experiences and visit the Cultural Heritage. The goal of the thesis was circumscribed a particular case study: the project of the so-called “square Piacentini” University City, Marcello Piacentini. The peculiarity of the case study oriented research in the direction of the possible applications for the open space and in particular the urban space. The adoption of the project and not the state of affairs of the University City, now profoundly altered, directed the thesis to the experiments of applications from the formulation of hypothesis three-dimensional reconstruction unit figural project Piacentini, so as to contribute to the improvement of Cultural Heritage readability of the same. The research was divided into three main phases. The first phase was aimed at defining the state of the art in the segment of technological applications for communication and enhancement of cultural heritage, with reference to the kind of experience proposed to users and the type of object / fruition. The second phase was devoted to the study of the project of the square Piacentini. Based on the documentation found, steps were taken to build the three-dimensional digital model and the surface treatment of the models for a yield perceptual consistent with the historical-critical interpretation. The third phase was dedicated to the experimentation of different “visual models navigable” offering different cultural experiences for the “visit” of the cultural hertage, usable in presence and according to different levels of interactivity and immersion. In particular, the experiments were geared to increasing the representations 2.5D panoramic and so-called “interactive dynamic perspective”. At the end it was dashed the possibility of integration of the models navigable through the preparation of an application for mobile devices.

L'ambito di interesse della tesi è la sua studi approfonditi di "modelli" per la comunicazione e la valorizzazione del patrimonio culturale. Il suo obiettivo era di indagare il segmento dei modelli digitali navigabili, offrendo diverse esperienze visive e visitare il patrimonio culturale. L'obiettivo della tesi è stato circoscritto un particolare caso di studio: il progetto del cosiddetto "Piacentini piazza" City University, Marcello Piacentini. La peculiarità del caso studio ricerca orientata in direzione delle possibili applicazioni per lo spazio aperto e in particolare lo spazio urbano. L'adozione del progetto e non lo stato delle cose della città universitaria, ora profondamente modificato, diretto la tesi agli esperimenti di applicazioni dalla formulazione di ipotesi unità di ricostruzione tridimensionale del progetto figurale Piacentini, al fine di contribuire al miglioramento della Beni culturali leggibilità dello stesso. La ricerca è stata suddivisa in tre fasi principali. La prima fase è stata finalizzata a definire lo stato dell'arte nel segmento delle applicazioni tecnologiche per la comunicazione e la valorizzazione del patrimonio culturale, con riferimento al tipo di esperienza proposta per gli utenti e il tipo di oggetto / fruizione. La seconda fase è stata dedicata allo studio del progetto della Piacentini piazza. Sulla base della documentazione trovata, si è provveduto a costruire il modello digitale tridimensionale e il trattamento superficiale dei modelli per un rendimento percettivo coerente con l'interpretazione storico-critica. La terza fase è stata dedicata alla sperimentazione di diversi "modelli visivi navigabili", offrendo diverse esperienze culturali per la "visita" del Hertage culturali, utilizzabili in presenza e in base a differenti livelli di interattività e immersione. In particolare, gli esperimenti sono stati orientati a incrementare la rappresentazione 2.5D panoramica e cosiddetta "prospettiva dinamica interattiva". Alla fine è stata tratteggiata la possibilità di integrazione dei modelli navigabili attraverso la preparazione di una domanda di dispositivi mobili.

Modelli navigabili per la comunicazione dei Beni Culturali Il disegno di progetto del “quadrato piacentiniano” della Città Universitaria di Roma / Ardito, Michela. - STAMPA. - (In corso di stampa).

Modelli navigabili per la comunicazione dei Beni Culturali Il disegno di progetto del “quadrato piacentiniano” della Città Universitaria di Roma

ARDITO, MICHELA
In corso di stampa

Abstract

The scope of interest of the thesis is its depth studies of “models” for communication and enhancement of cultural heritage. It aimed to investigate the segment of navigable digital models, offering different viewing experiences and visit the Cultural Heritage. The goal of the thesis was circumscribed a particular case study: the project of the so-called “square Piacentini” University City, Marcello Piacentini. The peculiarity of the case study oriented research in the direction of the possible applications for the open space and in particular the urban space. The adoption of the project and not the state of affairs of the University City, now profoundly altered, directed the thesis to the experiments of applications from the formulation of hypothesis three-dimensional reconstruction unit figural project Piacentini, so as to contribute to the improvement of Cultural Heritage readability of the same. The research was divided into three main phases. The first phase was aimed at defining the state of the art in the segment of technological applications for communication and enhancement of cultural heritage, with reference to the kind of experience proposed to users and the type of object / fruition. The second phase was devoted to the study of the project of the square Piacentini. Based on the documentation found, steps were taken to build the three-dimensional digital model and the surface treatment of the models for a yield perceptual consistent with the historical-critical interpretation. The third phase was dedicated to the experimentation of different “visual models navigable” offering different cultural experiences for the “visit” of the cultural hertage, usable in presence and according to different levels of interactivity and immersion. In particular, the experiments were geared to increasing the representations 2.5D panoramic and so-called “interactive dynamic perspective”. At the end it was dashed the possibility of integration of the models navigable through the preparation of an application for mobile devices.
In corso di stampa
File allegati a questo prodotto
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/876010
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact