Aim of the paper is to investigate the role of large databases in social research, with particular reference to the educational field. In the text, following the theoretical tracks of the social construction of knowledge and the Science and Technology Studies (STS), is investigated how the big data - the datasets produced by the international survey with the support of information infrastructure and multidisciplinary expert knowledge - are changing the cultural and educational policies at national and international level, producing the phenomenon of datafication of education. The OECD-PISA survey (Programme for International Student Assessment) is presented in the article as an emblematic case of the emergence of such processes.
Obiettivo del contributo è indagare i processi di allestimento e costruzione delle reti sociali che contribuiscono alla formazione di dati, infrastrutture e dispositivi informativi in campo educativo. Il contributo, traendo ispirazione dalla sociologia costruttivista e dalle riflessioni critiche degli Science and Technology Studies (STS), approcci che di recente hanno indagato anche il fenomeno dei Big Data (Cambrosio et al. 2014; Latour 2011-2012), si interroga sulla produzione e sull’uso di questi in educazione e si focalizza sugli effetti che i grandi numeri stanno avendo, su scala nazionale e internazionale, nel governo dei processi educativi (Fenwick, Edwards, Sawchuk 2011). La survey internazionale PISA è trattata come esempio emblematico dei processi indicati.
Il ruolo delle grandi survey in campo educativo : L'indagine PISA e il governo dell'educazione tramite i numeri / Giancola, Orazio; Viteritti, Assunta. - In: RASSEGNA ITALIANA DI SOCIOLOGIA. - ISSN 0486-0349. - STAMPA. - 56:3-4(2015), pp. 555-579. [10.1423/81805]
Il ruolo delle grandi survey in campo educativo : L'indagine PISA e il governo dell'educazione tramite i numeri
GIANCOLA, ORAZIO;VITERITTI, ASSUNTA
2015
Abstract
Aim of the paper is to investigate the role of large databases in social research, with particular reference to the educational field. In the text, following the theoretical tracks of the social construction of knowledge and the Science and Technology Studies (STS), is investigated how the big data - the datasets produced by the international survey with the support of information infrastructure and multidisciplinary expert knowledge - are changing the cultural and educational policies at national and international level, producing the phenomenon of datafication of education. The OECD-PISA survey (Programme for International Student Assessment) is presented in the article as an emblematic case of the emergence of such processes.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
l ruolo delle grandi survey in campo educativo.pdf
solo utenti autorizzati
Tipologia:
Documento in Post-print (versione successiva alla peer review e accettata per la pubblicazione)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
157.03 kB
Formato
Adobe PDF
|
157.03 kB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.