Deborah Jowitt wrote in Time and the Dancing Image (1989): “Time for the Cunningham dancer is not the the time we associate with thtrasditional theater and music. Events do not develop over its passage, leads inexorably toward climaxes and die away. The causality of Newtonian physics hss been abandoned for a more discontinous reality”. Interrupted time, space lacking a central focus, no narrative and emotional reference, absence of relationship between music and dance or dance and scenery: the arrival of Cunningham’s choreography on the American and later European stages had the same impact as New Dada and Pop Art had on the visual arts and Cage’s and Beckett’s works had on music and theatre after the Second World War. In 1952 Cunningham wrote: “When I choreograph a piece by tossing pennies – by chance, that is – I am finding my resources in that play, which is not the product of my will, but which is an energy and a law which I too obey. Some peolple seem to think that it is inhuman and mechanistic to toss pennies in creating dance… but the feeling I have when I compose in this way is that I am in touch with a natural resource far greater than my own personal inventiveness could ever be , much more universally human than the particular habits of my own practice, and organically rising out of common pools of motor impulses” (The Impermanent Art, 1952). This essay goes into the influence of Zen on Cunnigham’s work.
Scriveva Deborah Jowitt in Time and the Dancing Imagine !1989): " Il tempo del danzatore di Cunningham non è quello che noi associamo al teatro e alla musica tradizionali. Gli eventi non si sviluppano attraverso una serie di passaggi e non ci conducono in maniera inesorabile verso dei climax e delle diminuzioni di intensità. La causalità della fisica di Newton è stata abbandonata per una realtà più discontinua”. Tempo discontinuo, spazio privo di un focus centrale, nessun riferimento narrativo e emozionale, assenza di relazione tra musica e danza, e tra danza e scenografia: l’ arrivo delle coreografie di Cunningham sui palcoscenici prima americani e poi europei ebbe quella stessa forza d’urto che il New Dada e la Pop Art ebbero sulle arti visive e che l’opera di Cage e Beckett ebbe sulla musica e sul teatro del secondo dopoguerra. Scriveva Cunningham nel 1952: " Quando coreografo uno spettacolo lanciando le monetine – secondo il caso quindi – io trovo in questo gioco delle risorse che non sono il prodotto della mia volontà ma un'energia e una legge a cui devo ubbidire. Alcuni credono che sia non umano e meccanico lanciare le monetine per creare una danza [...] ma la sensazione che ho quando compongo in questa maniera è che sono in contatto con una risorsa naturale che è di gran lunga più grande di quanto potrebbe mai essere la mia creatività personale, una risorsa che è molto più universalmente umana delle mie abitudini particolari e che sale organicamente da una sorgente comune di impulsi motori". Il saggio di Vito Di Bernardi si interroga sull'influenza dello Zen sull'opera del coreografo americano.
Merce Cunningham e la scena dei mutamenti / DI BERNARDI, Vito. - In: CULTURE TEATRALI. - ISSN 1825-8220. - STAMPA. - n.24 - 2015:Nuova serie(2015), pp. 233-249.
Merce Cunningham e la scena dei mutamenti
DI BERNARDI, VITO
2015
Abstract
Deborah Jowitt wrote in Time and the Dancing Image (1989): “Time for the Cunningham dancer is not the the time we associate with thtrasditional theater and music. Events do not develop over its passage, leads inexorably toward climaxes and die away. The causality of Newtonian physics hss been abandoned for a more discontinous reality”. Interrupted time, space lacking a central focus, no narrative and emotional reference, absence of relationship between music and dance or dance and scenery: the arrival of Cunningham’s choreography on the American and later European stages had the same impact as New Dada and Pop Art had on the visual arts and Cage’s and Beckett’s works had on music and theatre after the Second World War. In 1952 Cunningham wrote: “When I choreograph a piece by tossing pennies – by chance, that is – I am finding my resources in that play, which is not the product of my will, but which is an energy and a law which I too obey. Some peolple seem to think that it is inhuman and mechanistic to toss pennies in creating dance… but the feeling I have when I compose in this way is that I am in touch with a natural resource far greater than my own personal inventiveness could ever be , much more universally human than the particular habits of my own practice, and organically rising out of common pools of motor impulses” (The Impermanent Art, 1952). This essay goes into the influence of Zen on Cunnigham’s work.File | Dimensione | Formato | |
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