The dissertation is divided into two parts: the first one focuses on a thorough diachronic analysis of the handwritings of the most prolific scribe and illuminator of the early Italian Renaissance, Bartolomeo Sanvito (Padua, c. 1435-1511), retracing his extensive manuscript production according to Albinia De la Mare's chronology divided into twelve stages. The second part focuses on the codicological, paleographic and philological examination of the nine Petrarch manuscripts copied by Sanvito during his long and prolific activity, to investigate his method of work and the relationship between the "Canzoniere" and "Trionfi" with the original manuscript Vat. lat. 3195 and the Aldine edition of 1501, printed following the pattern set by Pietro Bembo (now Vat. lat. 3197). The results indicate that Sanvito was not merely an excellent and inventive copyist, but an eclectic figure, skilled and educated, perfectly suited to humanistic canons, of which he was such an extraordinary interpreter to leave a strong 'impression' in the art of printing.

La tesi è suddivvisa in due parti: nella prima viene condotta un'approfondita analisi diacronica della scrittura del più prolifico copista e miniatore del primo Rinascimento italiano, Bartolomeo Sanvito (Padova, c. 1435-1511), ripercorrendo la sua vasta produzione manoscritta secondo una scansione cronologica in dodici fasi. La seconda parte si concentra sull'esame codicologico, paleografico e filologico dei nove manoscritti petrarcheschi esemplati da Sanvito durante la sua lunga e fervida attività, per indagare il suo metodo di lavoro e il rapporto tra i "Canzoniere" e "Trionfi" da lui copiati con il manoscritto originale Vat. lat. 3195 e con l'edizione aldina del 1501, stampata seguendo il modello allestito da Pietro Bembo (ora Vat. lat. 3197). I risultati indicano che Sanvito non fu meramente un eccelso copista di professione estremamente innovativo, ma una figura eclettica, abile e colta, perfettamente confacente ai canoni dell'umanesimo, di cui fu materialmente un interprete straordinario nell'ambito della cultura scritta, al punto da lasciare una forte impressione anche nell'arte della stampa.

Bartolomeo Sanvito: scritture e scelte librarie. I manoscritti petrarcheschi / Cecconi, Michela. - ELETTRONICO. - (2013).

Bartolomeo Sanvito: scritture e scelte librarie. I manoscritti petrarcheschi

CECCONI, MICHELA
01/01/2013

Abstract

The dissertation is divided into two parts: the first one focuses on a thorough diachronic analysis of the handwritings of the most prolific scribe and illuminator of the early Italian Renaissance, Bartolomeo Sanvito (Padua, c. 1435-1511), retracing his extensive manuscript production according to Albinia De la Mare's chronology divided into twelve stages. The second part focuses on the codicological, paleographic and philological examination of the nine Petrarch manuscripts copied by Sanvito during his long and prolific activity, to investigate his method of work and the relationship between the "Canzoniere" and "Trionfi" with the original manuscript Vat. lat. 3195 and the Aldine edition of 1501, printed following the pattern set by Pietro Bembo (now Vat. lat. 3197). The results indicate that Sanvito was not merely an excellent and inventive copyist, but an eclectic figure, skilled and educated, perfectly suited to humanistic canons, of which he was such an extraordinary interpreter to leave a strong 'impression' in the art of printing.
2013
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/872166
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