This paper presents the evaluation of M@t.abel, an in-service professional development training program for middle school maths teachers. The impact of the training programme on student learning was estimated by conducting two randomised control trials, a method still rarely used in the Italian context. The evaluation showed that, although the programme was appreciated by teachers, it has some weaknesses and these can undermine its eff ectiveness in terms of raising student performance. However, various eff ects on teachers and on students were identifi ed, leading towards the eff ective adoption of a new teaching method and the construction of professional networks for teachers. Finally, this evaluation experience showed that Italian schools are ready to conduct randomised control trials and that it is useful to accompany these with implementation analysis.
Si presenta l’esperienza di valutazione di M@t.abel, un percorso di formazione in servizio per gli insegnanti di matematica della scuola media. L’impatto della formazione sull’apprendimento degli studenti è stato stimato ricorrendo a due esperimenti randomizzati, un metodo ancora poco impiegato nel contesto italiano. La valutazione ha messo in luce che la formazione, anche se apprezzata dagli insegnanti, presenta alcune debolezze e queste possono minare la sua effi cacia in termini d’innalzamento delle competenze degli studenti. Sono stati tuttavia individuati diversi eff etti sugli insegnanti e sugli studenti, che vanno nella direzione dell’eff ettiva adozione di un nuovo metodo didattico e della costruzione di reti professionali nel mondo della scuola. L’esperienza di valutazione dell’intervento ha infi ne consentito di rilevare che c’è apertura da parte delle scuole italiane verso la conduzione di esperimenti controllati, ma che è utile accompagnare queste con analisi d’implementazione.
Valutare la formazione degli insegnanti per fare una “buona” scuola: l’esperienza di M@t.abel / Pennisi, Aline; Argentin, Gianluca; Abbiati, Giovanni Maria; Caputo, Andrea. - In: RICERCAZIONE. - ISSN 2036-5330. - ELETTRONICO. - 2:7(2015), pp. 185-212.
Valutare la formazione degli insegnanti per fare una “buona” scuola: l’esperienza di M@t.abel
CAPUTO, ANDREA
2015
Abstract
This paper presents the evaluation of M@t.abel, an in-service professional development training program for middle school maths teachers. The impact of the training programme on student learning was estimated by conducting two randomised control trials, a method still rarely used in the Italian context. The evaluation showed that, although the programme was appreciated by teachers, it has some weaknesses and these can undermine its eff ectiveness in terms of raising student performance. However, various eff ects on teachers and on students were identifi ed, leading towards the eff ective adoption of a new teaching method and the construction of professional networks for teachers. Finally, this evaluation experience showed that Italian schools are ready to conduct randomised control trials and that it is useful to accompany these with implementation analysis.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Caputo_Valutare-la-formazione.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
194.34 kB
Formato
Adobe PDF
|
194.34 kB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


