According to Peter Osborne contemporary art is a normative concept capable to secure the autonomy of art. From this point of view contemporary art is “postconceptual” art, because nowadays the art/non-art distinction has to be thought as a theoretical reflexive (conceptual) practice. The form of contemporary artwork is a paradoxical distributive unity of space-time. Furthermore, the immaterial, digital nature of the artistic practices needs that the autonomous dimension of art has to be thought in terms of “non-places”. From this point of view, the radically distributive character of the unity of the work, and the globally transnational character of the art space are the primary markers of contemporary art
Secondo Peter Osborne l’arte contemporanea è un concetto normativo in grado di garantire l’autonomia dell’arte. Da questo punto di vista l’arte contemporanea è arte “postconcettuale”, perché al giorno d’oggi la distinzione tra arte/non-arte deve essere pensata come una pratica teorica riflessiva (concettuale). La forma dell’opera d’arte contemporanea è una paradossale unità distributiva dello spazio-tempo. Inoltre, la natura immateriale e digitale delle pratiche artistiche richiede che la dimensione autonoma dell’arte sia pensata in termini di “non-luoghi”. Da questo punto di vista, il carattere radicalmente distributivo dell’unità dell’opera e il carattere globalmente transnazionale dello spazio artistico sono i segni primari dell’arte contemporanea
Il non-luogo dell’arte contemporanea / Marchetti, Luca. - In: RIVISTA DI ESTETICA. - ISSN 0035-6212. - STAMPA. - 1, 2016:61(2016), pp. 114-126.
Il non-luogo dell’arte contemporanea
MARCHETTI, Luca
2016
Abstract
According to Peter Osborne contemporary art is a normative concept capable to secure the autonomy of art. From this point of view contemporary art is “postconceptual” art, because nowadays the art/non-art distinction has to be thought as a theoretical reflexive (conceptual) practice. The form of contemporary artwork is a paradoxical distributive unity of space-time. Furthermore, the immaterial, digital nature of the artistic practices needs that the autonomous dimension of art has to be thought in terms of “non-places”. From this point of view, the radically distributive character of the unity of the work, and the globally transnational character of the art space are the primary markers of contemporary artFile | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Marchetti_Non-luogo_2016.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
441.81 kB
Formato
Adobe PDF
|
441.81 kB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.