What consequences the crisis has on the representations of young people about their fu-ture? There are differences between boys and girls? To answer these questions, we proceeded to a survey with semi-structured question-naire, on a purposive sample of 500 Roman’s students enrolled in the final year of the up-per secondary school, by analyzing, at the micro level, the effects of the crisis on families, and on the post diploma choices of their sons. The main hypothesis that we want to verify is whether relatively privileged classes feel the crisis and transmit their anxieties and uncertainties to the children, in turn, 'depressed' by a social climate in which the fear that you breathe is that "children will be worse fathers” (Benasayag e Smith, 2003, Galimberti, 2009 e 2014).
Quali sono gli effetti della crisi sulle possibilità e scelte di studio e lavoro? E che conse-guenze hanno sulle rappresentazioni dei giovani del proprio futuro? Ci sono differenze tra ragazzi e ragazze? Per rispondere a queste domande si è proceduto ad una survey, su un campione ragionato di 500 studenti romani iscritti all’ultimo anno di scuola secondaria su-periore, analizzando a livello micro gli effetti della crisi sulle famiglie e sulle scelte post-diploma dei figli. L’ipotesi principale che si vuole verificare è se ceti relativamente privilegiati sentano la crisi e trasmettono le loro ansie ed incertezze ai figli, a loro volta 'depressi' da un clima sociale in cui la paura che aleggia è che “i figli staranno peggio dei padri” (Benasayag e Smith, 2003, Galimberti, 2009 e 2014).
Le rappresentazioni sociali dell'università e del lavoro: differenze di genere, generazione e classi sociali a Roma in tempo di crisi / Cavarra, Roberto; Rella, Piera; Rossotti, Ludovica. - In: LA CRITICA SOCIOLOGICA. - ISSN 1972-5914. - ELETTRONICO. - 201:(2017), pp. 37-52.
Le rappresentazioni sociali dell'università e del lavoro: differenze di genere, generazione e classi sociali a Roma in tempo di crisi
CAVARRA, Roberto;RELLA, Piera;ROSSOTTI, LUDOVICA
2017
Abstract
What consequences the crisis has on the representations of young people about their fu-ture? There are differences between boys and girls? To answer these questions, we proceeded to a survey with semi-structured question-naire, on a purposive sample of 500 Roman’s students enrolled in the final year of the up-per secondary school, by analyzing, at the micro level, the effects of the crisis on families, and on the post diploma choices of their sons. The main hypothesis that we want to verify is whether relatively privileged classes feel the crisis and transmit their anxieties and uncertainties to the children, in turn, 'depressed' by a social climate in which the fear that you breathe is that "children will be worse fathers” (Benasayag e Smith, 2003, Galimberti, 2009 e 2014).File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Cavarra, Rella, Rossotti-1.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Documento in Post-print (versione successiva alla peer review e accettata per la pubblicazione)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
101.33 kB
Formato
Adobe PDF
|
101.33 kB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.