In France, during the eighteenth century, the history of the requiem intersects with a teleological concept of the art of dying that climaxed in the traumatic events of the 1789 Revolution. The paper investigates how the spirit of the Bourbon Restoration influenced the requiem in the post-revolutionary era and the progressive separation of the requiem from its characteristic liturgical function. The paper analyses two specific cases: Cherubini’s Requiem in C minor (1817), composed for the anniversary of the execution of Louis xvi, and Berlioz’s Grande Messe des morts (1837), an example of a monumental funeral mass in which the musical experience prevails over the liturgy. Using analytical examples, the paper examines: the compliance of each requiem to the liturgy (from a structural perspective); its adherence to the expressive and semantic level of the holy text; and the musical translation of specific words, verses and sentences.
Nella Francia del xviii secolo, la storia del requiem s’intreccia con una visione finalistica della morte che troverà un esito traumatico negli eventi della Rivoluzione del 1789. Il saggio s’interroga sulle sorti del requiem nell’età post-rivoluzionaria, in cui l’influenza dello spirito della Restaurazione determinò un progressivo allontanamento dalla sua originaria funzione liturgica, a partire da due casi specifici: il Requiem in Do minore di Cherubini (1817), composto per una particolare occasione pubblica – l’anniversario della morte di Luigi xvi – e la Grand Messe des morts di Hector Berlioz del 1837, esempio di opera funeraria di grande stile in cui l’esperienza musicale prende il sopravvento su quella liturgica. L’analisi si concentra su tre livelli d’osservazione complementari: le relazioni tra struttura musicale ed esigenze liturgiche; l’aderenza della musica al livello semantico-espressivo del testo sacro; il rapporto testo-musica sul piano micro-sintattico, legato alla “traduzione” musicale di singole parole e unità testuali.
Testi contesti e funzioni nel requiem francese del primo Ottocento / Caputo, Simone. - In: RIVISTA DI ANALISI E TEORIA MUSICALE. - ISSN 1724-238X. - STAMPA. - 2:XIX(2013), pp. 83-114.
Testi contesti e funzioni nel requiem francese del primo Ottocento
CAPUTO, SIMONE
2013
Abstract
In France, during the eighteenth century, the history of the requiem intersects with a teleological concept of the art of dying that climaxed in the traumatic events of the 1789 Revolution. The paper investigates how the spirit of the Bourbon Restoration influenced the requiem in the post-revolutionary era and the progressive separation of the requiem from its characteristic liturgical function. The paper analyses two specific cases: Cherubini’s Requiem in C minor (1817), composed for the anniversary of the execution of Louis xvi, and Berlioz’s Grande Messe des morts (1837), an example of a monumental funeral mass in which the musical experience prevails over the liturgy. Using analytical examples, the paper examines: the compliance of each requiem to the liturgy (from a structural perspective); its adherence to the expressive and semantic level of the holy text; and the musical translation of specific words, verses and sentences.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.