The art. 1, paragraph 249, of the l. 190/2014 (2015 Stability Law) introduced the assisted negotiation procedure in the transport sector, making reference to the Chapter II of the d.l.132/2014, converted , with amendments, by the l. 162/2014. It is a mode of out-of-court litigation composition which the legislator, for some disputes, including those relating to the carriage and sub-carriage contract (with the exception of the direct art. 7b d.lg. 286/2005), imposed as a condition for the legal proceedings. The paper identify the aspects that an initial assessment on the card layout, seem to present more problematic.
Il comma 249 dell’art. 1 della l. 23 dicembre 2014 n. 190 (legge di stabilità 2015) ha introdotto nel settore dell’autotrasporto il procedimento di negoziazione assistita di cui al capo II del d.l. 12 settembre 2014, n. 132, convertito, con modificazioni, dalla l. 10 novembre 2014, n. 162. Si tratta di una modalità stragiudiziale di composizione della lite che il legislatore, per alcune controversie, tra le quali quelle in materia di contratto di trasporto e sub-trasporto (con eccezione dell’azione diretta di cui all’art. 7 ter d. lg. 286/2005), ha imposto quali condizione per la proposizione della domanda giudiziale. L'articolo individua ed esamina gli aspetti che, ad una prima valutazione sulla carta della disposizione, sembrano presentare maggiori problematicità.
La negoziazione assistita nelle controversie in materia di contratto di trasporto e sub-trasporto / Zampone, Alessandro. - In: DIRITTO DEI TRASPORTI. - ISSN 1123-5802. - STAMPA. - 28:3(2015), pp. 673-693.
La negoziazione assistita nelle controversie in materia di contratto di trasporto e sub-trasporto
ZAMPONE, ALESSANDRO
2015
Abstract
The art. 1, paragraph 249, of the l. 190/2014 (2015 Stability Law) introduced the assisted negotiation procedure in the transport sector, making reference to the Chapter II of the d.l.132/2014, converted , with amendments, by the l. 162/2014. It is a mode of out-of-court litigation composition which the legislator, for some disputes, including those relating to the carriage and sub-carriage contract (with the exception of the direct art. 7b d.lg. 286/2005), imposed as a condition for the legal proceedings. The paper identify the aspects that an initial assessment on the card layout, seem to present more problematic.File | Dimensione | Formato | |
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