Role taking is an established technique that can foster group participation in online university courses. This paper reports on a blended course in Experimental Pedagogy at Sapienza University in Rome, analyzing how conversational functions and language use differ when students are assigned a role. A total of 143 students (22 males, 121 females) participated in the study. Online messages posted in a Moodle forum were analyzed by two different experts, who used a coding system that distinguishes between global and specific conversational functions. Language analysis was conducted using the software T-Lab. The results reveal differences in the performance of roleplaying and non-roleplaying students, specifically in the employment of conversational functions and the use of pronouns. Implications for future research are discussed.
Tra le strategie che favoriscono la partecipazione degli studenti in un corso universitario online troviamo la predisposizione di ruoli all’interno di un gruppo. L’obiettivo del presente studio è analizzare come gli studenti di un corso online interpretano il ruolo loro assegnato, in termini di funzioni conversazionali e lessico utilizzato. Hanno partecipato 143 studenti (22 maschi e 121 femmine) impegnati in un corso blended di Pedagogia sperimentale (Università Sapienza di Roma). I messaggi all’interno dei forum nell’ambiente online Moodle sono stati esaminati mediante analisi del contenuto con uno schema di codifica applicato da due giudici, che prevede una distinzione tra funzioni conversazionali globali e specifiche. L’analisi del linguaggio è stata condotta mediante il software T-Lab. I risultati evidenziano che i soggetti portatori di ruolo si differenziano in base alle funzioni conversazionali agite e, per quanto riguarda il lessico, per l’uso dei pronomi. Le implicazioni per future ricerche vengono discusse
Assunzione di ruolo e funzioni conversazionali in un corso universitario blended / Cesareni, Maria Donata; Cacciamani, S.. - In: TD TECNOLOGIE DIDATTICHE. - ISSN 1970-061X. - STAMPA. - 23:3(2015), pp. 139-147.
Assunzione di ruolo e funzioni conversazionali in un corso universitario blended
CESARENI, Maria Donata;
2015
Abstract
Role taking is an established technique that can foster group participation in online university courses. This paper reports on a blended course in Experimental Pedagogy at Sapienza University in Rome, analyzing how conversational functions and language use differ when students are assigned a role. A total of 143 students (22 males, 121 females) participated in the study. Online messages posted in a Moodle forum were analyzed by two different experts, who used a coding system that distinguishes between global and specific conversational functions. Language analysis was conducted using the software T-Lab. The results reveal differences in the performance of roleplaying and non-roleplaying students, specifically in the employment of conversational functions and the use of pronouns. Implications for future research are discussed.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Cesareni_Assunzioni_2015.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Documento in Post-print (versione successiva alla peer review e accettata per la pubblicazione)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
141.42 kB
Formato
Adobe PDF
|
141.42 kB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.