This paper presents a research on teaching experimentation, in the context of in-service training addressed to lower secondary school teachers. The aim of this study is to identify some areas of development for students’ learning, as reported by teachers’ observations in classroom practice, resulting from the implementation of a new teaching method in math. Diaries kept by a group of 60 teachers reporting their experience have been analyzed through techniques of textual analysis. The results allow to verify that the new teaching approach is useful to students in both improving their specific/transversal skills and supporting their learning processes in cognitive and motivational terms.
L’articolo presenta un contributo di ricerca inerente l’ambito della sperimentazione didattica, nel quadro della formazione in servizio per gli insegnanti di scuola secondaria di primo grado. L’obiettivo del lavoro è individuare alcune aree di sviluppo per l’apprendimento degli studenti, così come riportato dalle osservazioni dei docenti in classe, in rapporto all’implementazione di un nuovo metodo di insegnamento della matematica. I diari di bordo prodotti da un gruppo di 60 docenti sull’esperienza effettuata sono stati analizzati attraverso tecniche di analisi testuale. I risultati permettono di verificare l’utilità del nuovo approccio didattico per gli studenti nel potenziare abilità specifiche/trasversali e supportare i processi di apprendimento in termini cognitivi e motivazionali.
Didattica e apprendimento in matematica: uno studio sui resoconti di buone pratiche / Caputo, Andrea. - In: ORIENTAMENTI PEDAGOGICI. - ISSN 0030-5391. - 4:59(2012), pp. 777-788.
Didattica e apprendimento in matematica: uno studio sui resoconti di buone pratiche
CAPUTO, ANDREA
2012
Abstract
This paper presents a research on teaching experimentation, in the context of in-service training addressed to lower secondary school teachers. The aim of this study is to identify some areas of development for students’ learning, as reported by teachers’ observations in classroom practice, resulting from the implementation of a new teaching method in math. Diaries kept by a group of 60 teachers reporting their experience have been analyzed through techniques of textual analysis. The results allow to verify that the new teaching approach is useful to students in both improving their specific/transversal skills and supporting their learning processes in cognitive and motivational terms.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.