This empirical study explores the effects of a short experience of learning Esperanto on metalinguistic abilities of Italian Junior High School students. 50 experimental students (12 y.old), having followed a 8-month course of Esperanto at school, twice a week, randomly chosen, were compared to 67 controls, matched for age, social background, gender balance, abstract nonverbal intelligence, as assessed by the Raven's SPM38 and metalinguistic abilities, as assessed by some subtests of a metalinguistic ability test, the TAM-2 (Pinto, Candilera, Iliceto, 2003). At the post-test, at the end of the school year, the experimental students significantly outperformed the controls in the metalinguistic performances.

Ricadute metalinguistiche dell'insegnamento dell'esperanto sulla lingua materna dell'alunno: un'eperienza nella scuola media italiana / Pinto, Maria Antonietta; Corsetti, Renato. - In: LANGUAGE PROBLEMS & LANGUAGE PLANNING. - ISSN 0272-2690. - STAMPA. - 25:1(2001), pp. 72-90.

Ricadute metalinguistiche dell'insegnamento dell'esperanto sulla lingua materna dell'alunno: un'eperienza nella scuola media italiana

PINTO, Maria Antonietta;CORSETTI, RENATO
2001

Abstract

This empirical study explores the effects of a short experience of learning Esperanto on metalinguistic abilities of Italian Junior High School students. 50 experimental students (12 y.old), having followed a 8-month course of Esperanto at school, twice a week, randomly chosen, were compared to 67 controls, matched for age, social background, gender balance, abstract nonverbal intelligence, as assessed by the Raven's SPM38 and metalinguistic abilities, as assessed by some subtests of a metalinguistic ability test, the TAM-2 (Pinto, Candilera, Iliceto, 2003). At the post-test, at the end of the school year, the experimental students significantly outperformed the controls in the metalinguistic performances.
2001
METALINGUISTIC ABILITIES; BILINGUALISM; ESPERANTO; ITALIAN
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
Ricadute metalinguistiche dell'insegnamento dell'esperanto sulla lingua materna dell'alunno: un'eperienza nella scuola media italiana / Pinto, Maria Antonietta; Corsetti, Renato. - In: LANGUAGE PROBLEMS & LANGUAGE PLANNING. - ISSN 0272-2690. - STAMPA. - 25:1(2001), pp. 72-90.
File allegati a questo prodotto
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/85274
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact