This essay analyzes the first four volumes of the critically acclaimed comic book The Walking Dead, trying to uncover its implicit ideological assumptions and political standpoint. It argues that the zombies in the series stand for a devalued otherness perceived as threatening by right-wing capitalism: those in the comics who were deluded into embracing the values of statism, pacifism, or gender egalitarianism are bound to face death and zombification; the only way to survive in the new world is by abiding with an unscrupulous, anomic Realpolitik. At the end of the essay, the zombie apocalypse is presented as an extreme rendition of Giorgio Agamben’s "state of exception", in which political liberties are confiscated by means of a continuous appeal to emergency and necessity.
Il saggio analizza i primi quattro volumi della fortunata serie a fumetti The Walking Dead, nel tentativo di esplicitarne i presupposti ideologici nascosti. In esso si argomenta che gli zombie della serie stanno a significare un'alterità svalutata, percepita come minacciosa da certo capitalismo di destra: chi nel fumetto si persuade ad abbracciare i valori del socialismo, del pacifismo e dell'egualitarismo, è destinato a "zombificazione"; l'unica maniera di sopravvivere è affidarsi a una Realpolitik anomica e priva di scrupoli. Alla fine del saggio, l'apocalisse zombie viene presentata come una resa estremizzata dello "stato d'eccezione" teorizzato da Giorgio Agamben, in cui le libertà politiche vengono confiscate nel nome di un'emergenza continua.
Apocalissi provvidenziali: The Walking Dead e la politica postuma / Martire, Gaetano. - In: ACOMA. - ISSN 2421-423X. - ELETTRONICO. - 9:Nuova serie(In corso di stampa), pp. 86-101.
Apocalissi provvidenziali: The Walking Dead e la politica postuma
MARTIRE, GAETANO
In corso di stampa
Abstract
This essay analyzes the first four volumes of the critically acclaimed comic book The Walking Dead, trying to uncover its implicit ideological assumptions and political standpoint. It argues that the zombies in the series stand for a devalued otherness perceived as threatening by right-wing capitalism: those in the comics who were deluded into embracing the values of statism, pacifism, or gender egalitarianism are bound to face death and zombification; the only way to survive in the new world is by abiding with an unscrupulous, anomic Realpolitik. At the end of the essay, the zombie apocalypse is presented as an extreme rendition of Giorgio Agamben’s "state of exception", in which political liberties are confiscated by means of a continuous appeal to emergency and necessity.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.