Introduction: Individuals and population’s health is influenced by environmental, social economical and cultural aspects which in turn connect individuals to society. In order to decide autonomously, independently and consciously individuals should have several competences. Aim: The aim of this study is to identify, analyse and emphasise health literacy concept relevance per se,its relationship with nursing through a narrative revision focused on: Health literacy definition recognition and analysis; Evaluation of connection between nursing and health literacy. Method: A narrative review was carried out through PUBMED and CINHAL, using ‘health literacy’ and nursing related terms, in English or Italian between 2010 and 2015. Result: Results show that ‘health literacy’ is fully appraised, while attention paid by nurses on the topic is poor due both to a lack of awareness of its relevance on individuals’ health and of appraisal. Twenty-height definition emerged from the revision; concepts expressed by scholars are mainly focused on very few individuals’ abilities and competences applied to the health context (reading, writing, calculation, comprehension , listening and so on). Conclusion: According to the results it is difficult to define ‘health literacy’ due to its multidimensional nature. Notwithstanding the above an attempt to develop a unique new definition of health literacy has been carried out although its multidimensional nature and its strong connection to several variables constantly under development. Nevertheless it is imperative that educational modules would be developed and stably integrated in health care education, at the same time a strong effort is due from professional and policy makers to provide population of the necessary tools in order to improve their health.
Introduzione: La salute degli individui e della popolazione dipende da una serie di variabili tra cui decisioni sociali, ambientali, economiche e culturali che mettono in connessione l’individuo con la società. Per poter decidere, le persone devono possedere un insieme di competenze che determinano la capacità e la motivazione di accedere ed utilizzare le conoscenze necessarie ad effettuare scelte consapevoli. Scopo: Scopo del presente lavoro è di sintetizzare e valorizzare l’importanza del concetto di Health Literacy (HL) e definire la sua importanza per la professione infermieristica, attraverso una revisione narrativa della letteratura con: analisi e focalizzazione delle diverse definizioni di HL presenti in letteratura ed elaborazione di un modello multidimensionale di HL; valutazione, attraverso revisione della letteratura, della correlazione esistente tra la professione infermieristica e l’ Health Literacy. Metodo: La revisione narrativa è stata condotta attraverso le banche dati PUBMED e CINAHL, utilizzando il termine “Health Literacy” e termini relativi associato al termine Nursing e termini relativi su studi pubblicati nel periodo 2010-2015 in lingua italiano ed inglese. Risultati: Le due direttrici di questo studio ci consentono di affermare che il concetto è variamente e largamente esaminato; allo stesso tempo l’attenzione da parte degli infermieri verso l’health literacy è ridotta, sia per non piena comprensione degli esiti sulla salute dei singoli sia per la carenza di valutazione. Dallo studio delle 28 definizioni è emerso come i concetti espressi dagli Autori siano ricorrenti e orientati su poche abilità e competenze individuali applicate al contesto sanitario (lettura, scrittura, comprensione, ascolto, etc.). Conclusioni: La presenza di tante descrizioni in letteratura, legate all’aspetto multidimensionale dell’HL rende complesso racchiudere così tanti concetti in un unicum. L’HL è legata a troppe variabili sociali, individuali ed ambientali in continua evoluzione sia arduo arrivare ad una definizione statica di HL da poter essere applicata ad ogni contesto. Allo stesso tempo diventa sempre più cogente che moduli formativi relativi all’Health Literacy vengano stabilmente integrati nella formazione sanitaria ed allo stesso tempo è necessario uno sforzo da parte dei professionisti e dei decisori per fornire risorse e strumenti alla popolazione per una migliore comprensione del sistema sanitario
Il concetto di Health Literacy e la sua importanza per la professione infermieristica / DE CARO, Walter; Caranzetti, Mv; Capriati, I; Alicastro, Mg; Angelini, S; Dionisi, S; Marucci, ANNA RITA; Lancia, Livia; Sansoni, Julita. - In: PROFESSIONI INFERMIERISTICHE. - ISSN 0033-0205. - STAMPA. - 3:68(2015), pp. 133-142. [10.7429/pi.2015.683133]
Il concetto di Health Literacy e la sua importanza per la professione infermieristica
DE CARO, WALTER;MARUCCI, ANNA RITA;LANCIA, LIVIA;SANSONI, JULITA
2015
Abstract
Introduction: Individuals and population’s health is influenced by environmental, social economical and cultural aspects which in turn connect individuals to society. In order to decide autonomously, independently and consciously individuals should have several competences. Aim: The aim of this study is to identify, analyse and emphasise health literacy concept relevance per se,its relationship with nursing through a narrative revision focused on: Health literacy definition recognition and analysis; Evaluation of connection between nursing and health literacy. Method: A narrative review was carried out through PUBMED and CINHAL, using ‘health literacy’ and nursing related terms, in English or Italian between 2010 and 2015. Result: Results show that ‘health literacy’ is fully appraised, while attention paid by nurses on the topic is poor due both to a lack of awareness of its relevance on individuals’ health and of appraisal. Twenty-height definition emerged from the revision; concepts expressed by scholars are mainly focused on very few individuals’ abilities and competences applied to the health context (reading, writing, calculation, comprehension , listening and so on). Conclusion: According to the results it is difficult to define ‘health literacy’ due to its multidimensional nature. Notwithstanding the above an attempt to develop a unique new definition of health literacy has been carried out although its multidimensional nature and its strong connection to several variables constantly under development. Nevertheless it is imperative that educational modules would be developed and stably integrated in health care education, at the same time a strong effort is due from professional and policy makers to provide population of the necessary tools in order to improve their health.File | Dimensione | Formato | |
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