The use of trenches as railway vibration mitigation system is spread out in many countries. The design process complexity of the intervention depends by several pa-rameters that can influence its efficacy, in particular, the main ones are: the geometric dimensions (length, width, depth); the section shape; the in-filled material and the distance between source, trench and receiver. This paper deals with the mutual influence between the length of the trenches and the type of filled material used. The analysis is realized using an FE model, previously calibrated through a comparison with in-situ measurements. The effectiveness of each tested configuration is assessed calculating the amplitude reduction ratio Ar, and analyzing the attenuation capacity both in time and frequency domain. In agreement with the results of other studies, it is found that increasing the length of the trenches, an improvement of the mitigation effect is obtained, but this improvement seems to be strongly influenced by the in-filled material type used.
L'uso di trincee assorbenti come sistema di mitigazione delle vibrazioni ferroviarie è diffuso in molti Paesi. La complessità del processo di progettazione dell’intervento dipende dal numero di parametri che influenzano la sua efficacia, tra cui in particolare: la dimensione geometrica (larghezza, profondità, lunghezza); la forma della sezione; il tipo di materiale utilizzato per il riempimento; la distanza tra sorgente, trincea e ricevitore. Questo articolo tratta dell'influenza reciproca tra la lunghezza delle trincee e il tipo di materiale di riempimento utilizzato. L'analisi è stata sviluppata utilizzando un modello EF, precedentemente calibrato attraverso il confronto con misurazioni in-situ. L’efficacia delle diverse configurazioni considerate, è stata valutata mediante il calcolo dell’indice di riduzione dell’ampiezza Ar e analizzando la capacità di attenuazione delle vibrazioni sia nel dominio del tempo sia nel dominio della frequenza. In accordo con quanto osservato da altri ricercatori, si è riconosciuto che, aumentando la lunghezza delle trincee, si ottiene un migliore effetto di isolamento, ma tale miglioramento sembra essere fortemente influenzato dal tipo di materiale usato per il riempimento.
Capacità di mitigazione delle vibrazioni ferroviarie delle trincee piene / Cantisani, Giuseppe; Loprencipe, Giuseppe; Zoccali, Pablo. - STAMPA. - (2015), pp. 221-232. (Intervento presentato al convegno IV Convegno Nazionale Sicurezza ed Esercizio Ferroviario. Soluzioni e Strategie per lo Sviluppo del Trasporto Ferroviario tenutosi a Roma nel 2 Ottobre 2015).
Capacità di mitigazione delle vibrazioni ferroviarie delle trincee piene
CANTISANI, Giuseppe;LOPRENCIPE, Giuseppe;ZOCCALI, PABLO
2015
Abstract
The use of trenches as railway vibration mitigation system is spread out in many countries. The design process complexity of the intervention depends by several pa-rameters that can influence its efficacy, in particular, the main ones are: the geometric dimensions (length, width, depth); the section shape; the in-filled material and the distance between source, trench and receiver. This paper deals with the mutual influence between the length of the trenches and the type of filled material used. The analysis is realized using an FE model, previously calibrated through a comparison with in-situ measurements. The effectiveness of each tested configuration is assessed calculating the amplitude reduction ratio Ar, and analyzing the attenuation capacity both in time and frequency domain. In agreement with the results of other studies, it is found that increasing the length of the trenches, an improvement of the mitigation effect is obtained, but this improvement seems to be strongly influenced by the in-filled material type used.File | Dimensione | Formato | |
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