The authors argue that the diffusion of the neuroscientific approach within the social and cultural sciences represents the contemporary version of a recurrent ten- dency to naturalize the mind and the processes of knowledge. Conversely, the article argue that the tendency to naturalize the social world is a basic function of human mind, which, mainly when dealing with ordinary daily life, needs to consider the con- texts and the rules in which it works as naturally self-evident. For human beings, such natural evidence is ensured not by the biological facts, but by the shared assumptions which stand at the very foundation of the social world.
Nell’articolo si sostiene che l’attuale diffusione dell’approccio neuroscienti- fico nell’ambito delle scienze sociali e culturali rappresenti la versione contemporanea di una tendenza alla naturalizzazione della mente e dei processi di conoscenza che si è riproposta in modo ricorrente anche in passato. Viene sostenuta la tesi che naturaliz- zare la realtà sociale sia una necessità della mente umana la quale, specie nel contesto ordinario della vita quotidiana, ha bisogno di poter ritenere «naturalmente evidenti» i contesti e le regole nelle quali opera. Per gli esseri umani, quindi, la naturalità viene as- sicurata non dal solo dato biologico, bensì dalla condivisione degli assunti impliciti che sono a fondamento del mondo sociale.
Dalla naturalizzazione delle scienze umane alla naturalità dell’ovvio. Le ragioni sociali per le quali la mente non è il cervello / Mazzara, Bruno Maria. - In: GIORNALE ITALIANO DI PSICOLOGIA. - ISSN 0390-5349. - STAMPA. - 42:(2015), pp. 31-56.
Dalla naturalizzazione delle scienze umane alla naturalità dell’ovvio. Le ragioni sociali per le quali la mente non è il cervello.
MAZZARA, Bruno Maria
2015
Abstract
The authors argue that the diffusion of the neuroscientific approach within the social and cultural sciences represents the contemporary version of a recurrent ten- dency to naturalize the mind and the processes of knowledge. Conversely, the article argue that the tendency to naturalize the social world is a basic function of human mind, which, mainly when dealing with ordinary daily life, needs to consider the con- texts and the rules in which it works as naturally self-evident. For human beings, such natural evidence is ensured not by the biological facts, but by the shared assumptions which stand at the very foundation of the social world.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.