We present a project developed for preschool children (4-5 years old) to foster the development of three abilities that neuroscience considers basic for the development of numerical abilities: fine motor ability, finger gnosis, and subitizing. We use a protocol involving three multi-touch apps for the iPad: one game fosters input touches using as many fingers simultaneously on the screen as the number of dots on a lady bug's back, a second game requires children to trace paths on the screen with different fingers, and the third game involves quickly recognizing small numerosities and placing the corresponding number of fingers simultaneously on the screen. The protocol has been proposed to about 200 children. The protocol will be presented and preliminary results on the pre- and post- tests discussed. The project was supported by the "Fondazione Cassa di Risparmio di Padova e Rovigo".
Presentiamo un progetto di potenziamento rivolto a bambini della scuola dell’infanzia (4-5 anni) e intende favorire lo sviluppo di tre abilità che la ricerca in neuroscienze ritiene siano alla base delle abilità numeriche: abilità motorie fini, gnosia digitale, e subitizing. Viene usato un protocollo di potenziamento di queste abilità che prevede l’uso di 3 applicativi multi-touch per iPad: un applicativo richiede l’appoggio di un numero di dita corrispondenti a punti su coccinelle, un secondo applicativo propone percorsi che i bambini dovranno tracciare con dita diverse su richiesta dell’educatore, e il terzo applicativo chiede di riconoscere velocemente piccole numerosità di oggetti sullo schermo e di appoggiare simultaneamente il numero corrispondente di dita. Il protocollo è stato proposto a circa 200 bambini. Verrà presentato il protocollo e discussi i risultati preliminari dei pre- e post- test in relazione alle abilità acquisite e potenziate. Il progetto è realizzato grazie al contributo della Fondazione Cassa di Risparmio di Padova e Rovigo.
ATTIVAMENTE: Toccare e Contare per Imparare la matematica / Terrone, Elena; BACCAGLINI FRANK, ANNA ETHELWYN; Capacci, Giulia; Werlich, Elisa; Girardi, Silvia. - STAMPA. - (2014), pp. 60-60. (Intervento presentato al convegno XXIII CONGRESSO NAZIONALE AIRIPA: I disturbi dell'apprendimento tenutosi a Lucca nel 24-25 Ottobre).
ATTIVAMENTE: Toccare e Contare per Imparare la matematica
BACCAGLINI FRANK, ANNA ETHELWYN;
2014
Abstract
We present a project developed for preschool children (4-5 years old) to foster the development of three abilities that neuroscience considers basic for the development of numerical abilities: fine motor ability, finger gnosis, and subitizing. We use a protocol involving three multi-touch apps for the iPad: one game fosters input touches using as many fingers simultaneously on the screen as the number of dots on a lady bug's back, a second game requires children to trace paths on the screen with different fingers, and the third game involves quickly recognizing small numerosities and placing the corresponding number of fingers simultaneously on the screen. The protocol has been proposed to about 200 children. The protocol will be presented and preliminary results on the pre- and post- tests discussed. The project was supported by the "Fondazione Cassa di Risparmio di Padova e Rovigo".I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.