The aim of this paper is to investigate the free-thinkers’ vision of Moyses and Christ as exemplified in Gabriel Naudé’s works. Moyses and Christ are presented as wily politicians and “enchanters”: experts in natural knowledge, they took advantage of this knowledge to build a religious and political charisma. Religion is, according Naudé, the best instrument for educating nations and for reinforcing the Commonwealth. This vision is compared with Thomas Hobbes’ thought. Hobbes dissociates the two prophets and entrusts only a spiritual mission to Christ. He does’nt need religion in politics because he locates the origin and legitimation of the Commonwealth in the covenant and in the free assent.
In questo articolo si presenta l’interpretazione libertina (esemplificata dalle pagine di Gabriel Naudé) delle figure di Mosè e di Gesù come astuti politici e “maghi”, nel senso di profondi conoscitori della natura e degli uomini che sanno abilmente sfruttare tali conoscenze per costruire il proprio carisma religioso e politico. La religione, è, infatti, il migliore strumento per educare i popoli e per costruire lo Stato su un solido fondamento. Tale interpretazione è messa a confronto con quella, coeva, di Thomas Hobbes, il quale separa le due figure profetiche e riconduce Gesù a una dimensione unicamente spirituale. Hobbes non ha più bisogno di un uso politico della religione, perché individua nel patto, e dunque nel consenso degli individui, l’origine e la legittimazione dello Stato
La fine del mito del «legislator»: la trasformazione delle figure di Mosè e di Cristo a metà del XVII secolo / Schino, ANNA LISA. - In: ANNALI DI STORIA DELL'ESEGESI. - ISSN 1120-4001. - STAMPA. - (2015), pp. 509-524.
La fine del mito del «legislator»: la trasformazione delle figure di Mosè e di Cristo a metà del XVII secolo
SCHINO, ANNA LISA
2015
Abstract
The aim of this paper is to investigate the free-thinkers’ vision of Moyses and Christ as exemplified in Gabriel Naudé’s works. Moyses and Christ are presented as wily politicians and “enchanters”: experts in natural knowledge, they took advantage of this knowledge to build a religious and political charisma. Religion is, according Naudé, the best instrument for educating nations and for reinforcing the Commonwealth. This vision is compared with Thomas Hobbes’ thought. Hobbes dissociates the two prophets and entrusts only a spiritual mission to Christ. He does’nt need religion in politics because he locates the origin and legitimation of the Commonwealth in the covenant and in the free assent.File | Dimensione | Formato | |
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