The article presents the methodology followed for the construction and calibration of a test of language skills for students coming out of the period of initial vocational training. The work was developed within a ISFOL survey that considered three areas of skills, linguistic, mathematical and strategic skills for the study. The instrument calibrated on a judgment sample of 1046 students measure the skills of listening, Reading Comprehension, Correct use of language and writing. Explains the methods of CTT item analysis (Classical Test Theory) and IRT (Item Response Theory) and construction of variables derived from different tests. In particular are presented the advantages of the use of Rasch model for a more effective measure tract latent abilities and for the calibration of the test. In the final part of the work discusses the main results of the multivariate analysis of the research results should be read and interpreted, of course, in the light of the characteristics of the population examined, the overall social and cultural rather weak, and the history of school failure that characterizes the experience of these students.
L’articolo presenta la metodologia seguita per la costruzione e la taratura di una prova di abilità linguistiche per studenti in uscita dal triennio della formazione professionale iniziale. Il lavoro si è sviluppato all’interno di una Indagine dell’ISFOL che considerava tre aree di abilità, linguistiche, matematiche e abilità strategiche per lo studio. Lo strumento tarato su un campione di giudizio di 1046 studenti misura le capacità di ascolto, Comprensione della lettura, Uso corretto della lingua e produzione scritta. Vengono illustrate le metodologie di item analisi CTT (Classical Test Theory) and IRT (Item Response Theory) e di costruzione di variabili derivate dalle diverse prove. In particolare vengono presentati i vantaggi dell’uso del modello di Rasch per una piu efficace misura del tratto latente abilità e per la taratura della prova. Nella parte conclusiva del lavoro vengono illustrati i principali risultati dell’analisi multivariata della ricerca, risultati vanno letti ed interpretati, ovviamente, alla luce delle caratteristiche della popolazione esaminata, della estrazione sociale e culturale complessivamente piuttosto debole, e della storia di fallimenti scolastici che caratterizza l’esperienza di questi studenti.
Una prova di abilità linguistiche per l'uscita dai percorsi di formazione professionale / Lucisano, Pietro. - In: JOURNAL OF EDUCATIONAL, CULTURAL AND PSYCHOLOGICAL STUDIES. - ISSN 2037-7932. - 1:(2010), pp. 25-54.
Una prova di abilità linguistiche per l'uscita dai percorsi di formazione professionale
LUCISANO, Pietro
2010
Abstract
The article presents the methodology followed for the construction and calibration of a test of language skills for students coming out of the period of initial vocational training. The work was developed within a ISFOL survey that considered three areas of skills, linguistic, mathematical and strategic skills for the study. The instrument calibrated on a judgment sample of 1046 students measure the skills of listening, Reading Comprehension, Correct use of language and writing. Explains the methods of CTT item analysis (Classical Test Theory) and IRT (Item Response Theory) and construction of variables derived from different tests. In particular are presented the advantages of the use of Rasch model for a more effective measure tract latent abilities and for the calibration of the test. In the final part of the work discusses the main results of the multivariate analysis of the research results should be read and interpreted, of course, in the light of the characteristics of the population examined, the overall social and cultural rather weak, and the history of school failure that characterizes the experience of these students.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.