Today an important topic of discussion within mathematics education and cognitive and developmental psychology is the need to manage different cognitive needs of students, in particular those of students with specific learning disorders. The issue is especially meaningful for teachers to whom frequently different scientific fields provide non-coherent answers as to what best practice for the classroom might be. Our intention with this communication is to introduce some basic elements of a framework for analyzing and designing effective didactical material, in agreement with recent research on learning difficulties in mathematics and with advances in mathematics education. Starting from these elements we outline possible didactical tools for primary and secondary school. These outlines will be further elaborated in two other separate contributions.
La necessità di far fronte a diverse esigenze cognitive ed in particolare quelle degli studenti DSA in classe, è oggetto di dibattito nella ricerca in didattica della matematica e nella ricerca nell’ambito della psicologia cognitiva sulle difficoltà di apprendimento. La questione è di grande attualità, soprattutto per gli insegnanti, a cui spesso, però, i diversi ambiti scientifici non propongono risposte congiunte, necessarie per rendere gli interventi efficaci per lo studente con DSA ed appropriati per la classe intera. L’intento di questa comunicazione è quindi di introdurre alcuni elementi di base di un quadro adatto per delineare strategie didattiche efficaci, in accordo con la ricerca attuale sulle difficoltà di apprendimento in matematica e con la ricerca in didattica della matematica. A partire da tali elementi, le due autrici presenteranno delle riflessioni su possibili strumenti didattici per la scuola primaria e per la scuola secondaria. Queste riflessioni saranno, poi, in altri due contributi, approfondite ed arricchite con descrizioni di proposte didattiche in cui usare alcuni degli strumenti introdotti.
Gestire gli Studenti con DSA in Classe Alcuni Elementi di un Quadro Comune / BACCAGLINI FRANK, ANNA ETHELWYN; Robotti, Elisabetta. - CD-ROM. - (2013), pp. 75-86.
Gestire gli Studenti con DSA in Classe Alcuni Elementi di un Quadro Comune
BACCAGLINI FRANK, ANNA ETHELWYN;
2013
Abstract
Today an important topic of discussion within mathematics education and cognitive and developmental psychology is the need to manage different cognitive needs of students, in particular those of students with specific learning disorders. The issue is especially meaningful for teachers to whom frequently different scientific fields provide non-coherent answers as to what best practice for the classroom might be. Our intention with this communication is to introduce some basic elements of a framework for analyzing and designing effective didactical material, in agreement with recent research on learning difficulties in mathematics and with advances in mathematics education. Starting from these elements we outline possible didactical tools for primary and secondary school. These outlines will be further elaborated in two other separate contributions.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


