The article starts from a reflection on the canonicity of Hamlet and Macbeth and on the possible inhibition of new interpretations this can cause. It then goes on to highlight some similarities between the two tragedies, which make them suitable for a joint reading. At the centre of both we find characters that have become “myths” of modernity. They moreover epitomize two fundamental types of Elizabethan and Jacobean drama, revenge tragedy and ambition tragedy, which are in fact complementary. At the same time, Hamlet and Macbeth explode these paradigms, particularly by exposing their paradoxical temporality. Finally, these plays question any pre-established pattern thanks to their protagonists’ exceptional and exceeding ability to “think”. Hamlet and Macbeth thus seem to call for a contrastive and multi-perspective reading which, aware of its own limitations, may enable us to overcome the impasse mentioned at the beginning.
L’articolo parte da una riflessione sullo statuto canonico dell’Amleto e del Macbeth e sulla possibile inibizione di nuove interpretazioni che esso può provocare. Vengono poi evidenziate alcune affinità tra le due tragedie, che fanno sì che esse si prestino a una lettura congiunta. Al centro di entrambe campeggiano personaggi che sono diventati “miti” della modernità. Sono inoltre gli esempi più rappresentativi di due tipologie fondamentali del teatro elisabettiano e giacomiano, la tragedia di vendetta e la tragedia di ambizione, a ben vedere complementari tra loro. Al contempo, l’Amleto e il Macbeth determinano l’esplosione di tali paradigmi, in particolare mettendone a nudo la temporalità paradossale. Infine, in questi drammi viene problematizzato qualunque schema precostituito grazie all’eccezionale ed eccedente capacità di “pensare” dei protagonisti. L’Amleto e il Macbeth sembrano dunque sollecitare una lettura contrastiva e multiprospettica che, in quanto consapevole dei propri limiti, può forse consentire di superare l’impasse da cui le riflessioni proposte hanno preso avvio.
Vendetta, ambizione, pensiero. Riflessioni sull’Amleto e sul Macbeth / Talarico, Laura. - In: PARADIGMI. - ISSN 1120-3404. - STAMPA. - 1/2015 "Filosofia e teatro. Amleto e Macbeth", a cura di Giuseppe Di Giacomo e Laura Talarico:Anno XXXIII, n. 1 - nuova serie - gennaio-aprile 2015(2015), pp. 13-20. [10.3280/PARA2015-001002]
Vendetta, ambizione, pensiero. Riflessioni sull’Amleto e sul Macbeth
TALARICO, Laura
2015
Abstract
The article starts from a reflection on the canonicity of Hamlet and Macbeth and on the possible inhibition of new interpretations this can cause. It then goes on to highlight some similarities between the two tragedies, which make them suitable for a joint reading. At the centre of both we find characters that have become “myths” of modernity. They moreover epitomize two fundamental types of Elizabethan and Jacobean drama, revenge tragedy and ambition tragedy, which are in fact complementary. At the same time, Hamlet and Macbeth explode these paradigms, particularly by exposing their paradoxical temporality. Finally, these plays question any pre-established pattern thanks to their protagonists’ exceptional and exceeding ability to “think”. Hamlet and Macbeth thus seem to call for a contrastive and multi-perspective reading which, aware of its own limitations, may enable us to overcome the impasse mentioned at the beginning.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Talarico_Vendetta-ambizione-pensiero_2015.pdf
solo gestori archivio
Note: https://www.francoangeli.it/Riviste/Scheda_Rivista.aspx?IDarticolo=53971
Tipologia:
Documento in Post-print (versione successiva alla peer review e accettata per la pubblicazione)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
1.47 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.47 MB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.