The essay examines three novels by Paolo Volponi with a less experimental character - «Il sipario ducale», «Il lanciatore di giavellotto» and «La strada per Roma» - identifying thematic links and knots of historical suffering starting from the author's questions on meaning and possibilities of narrating in the contemporary world. The three works analyzed and discussed, although set in different epochs, show in the narrative intertwining and functions of the characters, a visceral link with history, with ideological ruin, with political disappointment and with the painful physicality of events, visceralness that becomes a peculiar sign to this narrative, whose effectiveness also benefits the Volponi's extraordinary stylistic care.
Il saggio prende in esame tre romanzi di Paolo Volponi dalla cifra meno sperimentale - «Il sipario ducale», «Il lanciatore di giavellotto» e «La strada per Roma» - individuandovi legami tematici e nodi di sofferenza storica a partire dagli interrogativi dell'autore sul significato e sulle possibilità del narrare nel mondo contemporaneo. Le tre opere analizzate e discusse, sia pure ambientate in epoche diverse, mostrano negli intrecci e nelle funzioni dei personaggi, un viscerale legame con la storia, con il rovello ideologico, con la delusione politica e con la fisicità dolorosa degli eventi, visceralità che diventa segno peculiare di questa narrativa, alla cui efficacia giova anche la straordinaria cura stilistica propria di Volponi.
Nel corpo della storia. Attraverso Il sipario ducale, Il lanciatore di giavellotto e La strada per Roma / Bello, Cecilia. - In: AVANGUARDIA. - ISSN 1128-2452. - STAMPA. - 50 anno XVI 2012:50(2012), pp. 97-126.
Nel corpo della storia. Attraverso Il sipario ducale, Il lanciatore di giavellotto e La strada per Roma
BELLO, Cecilia
2012
Abstract
The essay examines three novels by Paolo Volponi with a less experimental character - «Il sipario ducale», «Il lanciatore di giavellotto» and «La strada per Roma» - identifying thematic links and knots of historical suffering starting from the author's questions on meaning and possibilities of narrating in the contemporary world. The three works analyzed and discussed, although set in different epochs, show in the narrative intertwining and functions of the characters, a visceral link with history, with ideological ruin, with political disappointment and with the painful physicality of events, visceralness that becomes a peculiar sign to this narrative, whose effectiveness also benefits the Volponi's extraordinary stylistic care.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.