In this essay about the New Iconology, the Author takes in account the role that style plays in Mantegna's work, discussing this in the light of geology and archeology. Interest in the artwork as object (artfact) and as image is at the centre of contemporary theoretical research; the artistic approach intersecting the anthropological one and that of visual studies. The Author in this essay discuss how Mantegna produces agency; then how his work of art, analized stylistically and materiality, espress his own intentionality within the social and cultural context in his time

In questo saggio sulla New Iconology l'autore affronta il ruolo che lo stile assume nell'opera di Mantegna, discutendo questo alla luce della geologia e dell'archeologia. L'interesse per l'opera d'arte come oggetto e come immagine è al centro della ricerca teorica; l'approccio artistico intreccia l'antropologia, e i Visual Studies, attraverso quel principio di azione che Alfred Gell chiama agency. L'Autore in questo saggio discute come Mantegna nelle sue opere d'arte produce agency e come attraverso lo stile e la materialitaà dell'opera esprime la propria intenzionalità all'interno del contesto artistico e culturale del suo tempo.

About the new IconologyThe Geology of Images: Looking at Mantegna's Work / Cieri, Claudia. - In: IKON. - ISSN 1846-8551. - STAMPA. - 7:(2014), pp. 157-166.

About the new IconologyThe Geology of Images: Looking at Mantegna's Work

CIERI, Claudia
2014

Abstract

In this essay about the New Iconology, the Author takes in account the role that style plays in Mantegna's work, discussing this in the light of geology and archeology. Interest in the artwork as object (artfact) and as image is at the centre of contemporary theoretical research; the artistic approach intersecting the anthropological one and that of visual studies. The Author in this essay discuss how Mantegna produces agency; then how his work of art, analized stylistically and materiality, espress his own intentionality within the social and cultural context in his time
2014
In questo saggio sulla New Iconology l'autore affronta il ruolo che lo stile assume nell'opera di Mantegna, discutendo questo alla luce della geologia e dell'archeologia. L'interesse per l'opera d'arte come oggetto e come immagine è al centro della ricerca teorica; l'approccio artistico intreccia l'antropologia, e i Visual Studies, attraverso quel principio di azione che Alfred Gell chiama agency. L'Autore in questo saggio discute come Mantegna nelle sue opere d'arte produce agency e come attraverso lo stile e la materialitaà dell'opera esprime la propria intenzionalità all'interno del contesto artistico e culturale del suo tempo.
New Iconology; Mantegna; archeology; ekphrasis; Visual Studies; Geology; Agency; Anthropology
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
About the new IconologyThe Geology of Images: Looking at Mantegna's Work / Cieri, Claudia. - In: IKON. - ISSN 1846-8551. - STAMPA. - 7:(2014), pp. 157-166.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/744202
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