This paper aims to discuss an original methodology, based on the observation of a simulation game making evident the scaffolding strategies of teachers in intercultural classrooms. This methodology allows us to evaluate the empathic distress of primary school teachers when interacting with children of immigrant families socially stigmatized. Moreover, the paper explores how videofeed-back techniques based on these game simulations may help teachers to work on their scaffolding short-comes.
La presentazione descrive un metodo osservativo originalmente creato per rendere evidenti gli effetti ambivalenti delle strategie di padroneggiamento del disagio empatico di insegnanti elementari, nel caso in cui il loro scaffolding sia rivolto a bambini socialmente stigmatizzati per la loro appartenenza a famiglie immigrate. Inoltre, l'intervento si propone di esplorare l’efficacia del video-feedback basato su questo metodo osservativo originale, per il potenziamento della riflessività delle insegnanti di classi multiculturali.
Osservare lo scaffolding.L'uso di giochi di simulazione per valutare l'aiuto efficace e eccessivo in classi interculturali / Leone, Giovanna; F., D'Errico. - STAMPA. - (2011). (Intervento presentato al convegno La rilevanza sociale della ricerca in psicologia tenutosi a Parma nel 7-8 aprile 2011).
Osservare lo scaffolding.L'uso di giochi di simulazione per valutare l'aiuto efficace e eccessivo in classi interculturali.
LEONE, GIOVANNA;
2011
Abstract
This paper aims to discuss an original methodology, based on the observation of a simulation game making evident the scaffolding strategies of teachers in intercultural classrooms. This methodology allows us to evaluate the empathic distress of primary school teachers when interacting with children of immigrant families socially stigmatized. Moreover, the paper explores how videofeed-back techniques based on these game simulations may help teachers to work on their scaffolding short-comes.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.