The work of A. S. Sografi, a Paduan late eighteenth century author, has seemed to reveal, to date, the difficulties of Venetian society, at the end of the century, in the diffusion of Enlightenment thought and of revolutionary ideals. His political and cultural itinerary seemed to be unaware, closed into barely aesthetical or personal practical requirements. Sografi, in fact, had already in 1797 adhered to Cesarotti's project of Democracy that was centered on equal opportunity. The social dynamism of that project, breaking with Venetian oligarchic Republic centuries-old history, interpreted the real requirements of the society of the age. Assuming, hence, some kind of consistency in Sografi's revolutionary project, his earlier works have been examined, surprisingly discovering an authentic adherence of the author to European Enlightenment thought. The new principles of social ethics and the dynamic relation between individual and society inspire his pre-revolutionary comedies. His theatre describes both public and private choices, redefining the value of the human being and the sense of the family. The supportive and optimistic humanitarianism of Enlightenment triumphs, while any particularist and hedonistic ideology is rejected. Goethe's pre-romanticism is equated to La Mettrie's libertinism. Since early nineties, hence, Sografi's moderate and equilibrate project emerges as detached from any cultural or political extremism.
L’opera di A. S. Sografi, un letterato padovano dell’ultimo Settecento, è sembrata sino ad oggi testimoniare le difficoltà di penetrazione del pensiero dei Lumi e degli ideali rivoluzionari nella società veneta di fine secolo. Il suo itinerario culturale e politico è parso agli studiosi privo di consapevolezza, chiuso nelle esigenze esteriori del gusto e mosso da esigenze pratiche personali. Sografi in realtà, nel 1797, aveva già fatto suo il progetto cesarottiano di “Democrazia ben costituita”: un programma centrato sull’idea dell’eguaglianza delle opportunità. L’inedito dinamismo sociale che scaturiva da quel disegno rompeva con la storia plurisecolare dell’antica Repubblica oligarchica di Venezia e interpretava le reali esigenze della società del tempo. Ipotizzata, in tal modo, una certa coerenza nel progetto rivoluzionario di Sografi si è sentita la necessità di esaminarne la produzione antecedente. L’esame dei testi sin qui compiuto rivela, a sorpresa, una adesione autentica al pensiero europeo dei Lumi. I nuovi principi della morale sociale e l’interrelazione dinamica tra individuo e società ispirano la redazione delle sue commedie prerivoluzionarie. Le scene descrivono accanto alle scelte pubbliche anche quelle private e definiscono in modo nuovo il valore della persona umana e il sentimento della famiglia. Trionfa ancora l’umanitarismo solidale e ottimistico dei Lumi mentre avanza la condanna di ogni dottrina particolaristica ed edonistica. Il preromanticismo di Goethe è equiparato al libertinismo di La Mettrie. Si delinea, così, sin dai primi anni Novanta, il progetto moderato e equilibrato di Sografi, un disegno lontano da qualsiasi estremismo culturale o politico.
Il teatro di Antonio Simone Sografi tra cultura dell’Illuminismo e suggestioni della Rivoluzione / Themelly, Pietro. - In: EUROSTUDIUM3W. - ISSN 1973-9443. - ELETTRONICO. - 33 (2014):(2014), pp. 3-67.
Il teatro di Antonio Simone Sografi tra cultura dell’Illuminismo e suggestioni della Rivoluzione
THEMELLY, Pietro
2014
Abstract
The work of A. S. Sografi, a Paduan late eighteenth century author, has seemed to reveal, to date, the difficulties of Venetian society, at the end of the century, in the diffusion of Enlightenment thought and of revolutionary ideals. His political and cultural itinerary seemed to be unaware, closed into barely aesthetical or personal practical requirements. Sografi, in fact, had already in 1797 adhered to Cesarotti's project of Democracy that was centered on equal opportunity. The social dynamism of that project, breaking with Venetian oligarchic Republic centuries-old history, interpreted the real requirements of the society of the age. Assuming, hence, some kind of consistency in Sografi's revolutionary project, his earlier works have been examined, surprisingly discovering an authentic adherence of the author to European Enlightenment thought. The new principles of social ethics and the dynamic relation between individual and society inspire his pre-revolutionary comedies. His theatre describes both public and private choices, redefining the value of the human being and the sense of the family. The supportive and optimistic humanitarianism of Enlightenment triumphs, while any particularist and hedonistic ideology is rejected. Goethe's pre-romanticism is equated to La Mettrie's libertinism. Since early nineties, hence, Sografi's moderate and equilibrate project emerges as detached from any cultural or political extremism.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.