From colonial orientalistic literature to Antonin Artaud and to Eugenio Barba’s Theatre Anthropology how has our view of Javanese and Balinese theatre and dance changed? What symbolic investment, what kind of expectation and what kind of intellectual projection reveals to us the twentieth century discourse on Java and Bali? And during the building process of this new object of study which role has the memory of the Commedia dell'Arte, especially in Italy, played? Vito Di Bernardi’s essay develops a series of reflections on all these questions by focussing on the transformation of our relationship with this “exotic” object of study which in the post-colonial era has changed its status becoming an active subject strongly involved in the global cultural process. The work of Willi Rendra (1935-2009), the greatest Indonesian playwright and director, is a clear example of this virtuous circle created by the cross-cultural dynamics of post-modernity .
Dalla letteratura orientalistica di epoca coloniale ad Antonin Artaud e all’ Antropologia teatrale di Eugenio Barba: come è cambiato il nostro sguardo sul teatro e la danza di Giava e di Bali? Quale investimento simbolico, che tipo di attesa e quale proiezione di senso rivela il discorso teatrale novecentesco su Giava e Bali? E in questo processo di costruzione di un nuovo oggetto di studio teatrale quale ruolo ha giocato la memoria della Commedia dell’Arte, soprattutto in Italia? Lo scritto di Vito Di Bernardi sviluppa una serie di riflessioni su questi interrogativi individuando nel passaggio dall’epoca coloniale a quella post-coloniale una trasformazione della relazione con l’altro da sé teatrale che da oggetto di studio diventa soggetto attivo di uno scambio culturale e politico. La ricerca di Willi Rendra (1935-2009), il grande drammaturgo e regista giavanese, è l’esempio indonesiano più evidente del circolo virtuoso creato dalle dinamiche interculturali della post-modernità.
Il teatro e la danza di Giava e di Bali. La prospettiva interculturale degli studi italiani tra Antonin Artaud e Willi Rendra / DI BERNARDI, Vito. - In: BIBLIOTECA TEATRALE. - ISSN 0045-1959. - STAMPA. - 104:Nuova Serie(2014), pp. 129-142.
Il teatro e la danza di Giava e di Bali. La prospettiva interculturale degli studi italiani tra Antonin Artaud e Willi Rendra
DI BERNARDI, VITO
2014
Abstract
From colonial orientalistic literature to Antonin Artaud and to Eugenio Barba’s Theatre Anthropology how has our view of Javanese and Balinese theatre and dance changed? What symbolic investment, what kind of expectation and what kind of intellectual projection reveals to us the twentieth century discourse on Java and Bali? And during the building process of this new object of study which role has the memory of the Commedia dell'Arte, especially in Italy, played? Vito Di Bernardi’s essay develops a series of reflections on all these questions by focussing on the transformation of our relationship with this “exotic” object of study which in the post-colonial era has changed its status becoming an active subject strongly involved in the global cultural process. The work of Willi Rendra (1935-2009), the greatest Indonesian playwright and director, is a clear example of this virtuous circle created by the cross-cultural dynamics of post-modernity .I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.