University museums offer a powerful narrative context to the history of knowledge and academic institutions. Such cultural centres can support nowadays, in a innovative way, the relationships among University, territory, and society, but at the same time they stand as a still largely uderground “dorsal” of the Italian scientific culture. University heritage of museums expresses actually a relevant strategic and relational potential, which the academic institutions continue to inadequately value and communicate. The change investing their mission highlights above all an opportunity for the future: that of reinforcing universities’ investment on their own cultural and reputational capital.
I musei universitari offrono un potente contesto narrativo alla storia del sapere e delle istituzioni accademiche. Simili centri culturali possono oggi supportare in modo innovativo le relazioni che l’Università intrattiene con il territorio e la società, rappresentando al tempo stesso una “dorsale” ancora in larga parte sommersa della cultura scientifica del paese. Il patrimonio museale universitario rende conto, di fatto, di un rilevante potenziale strategico e relazionale, che gli atenei italiani continuano a valorizzare e comunicare in modo inadeguato. Il cambiamento che investe la mission di queste realtà evidenzia soprattutto un’opportunità futura: quella di rafforzare il radicamento nel contesto circostante, fornendo un impulso decisivo all’investimento delle istituzioni accademiche sul proprio capitale culturale e di reputazione.
I musei dell’Università. Memoria e comunicazione culturale / Martino, Valentina. - In: COMUNICAZIONEPUNTODOC. - ISSN 2282-0140. - STAMPA. - 11:(2014), pp. 253-268.
I musei dell’Università. Memoria e comunicazione culturale
MARTINO, VALENTINA
2014
Abstract
University museums offer a powerful narrative context to the history of knowledge and academic institutions. Such cultural centres can support nowadays, in a innovative way, the relationships among University, territory, and society, but at the same time they stand as a still largely uderground “dorsal” of the Italian scientific culture. University heritage of museums expresses actually a relevant strategic and relational potential, which the academic institutions continue to inadequately value and communicate. The change investing their mission highlights above all an opportunity for the future: that of reinforcing universities’ investment on their own cultural and reputational capital.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.