With his observations on Mars, Kepler considers the ellipse – and indirectly the oval, its approximation – as the sign of a whole universe of invisible motions and forces. Bernini, attentive to astronomical issues, is considered the main spokesperson of this new aesthetic sensitivity, thanks to its perceptive performances and intrinsic geometric relations, culturally mediated by Galileo who never renounced the supremacy of the circle.
Con le osservazioni marziane, Kepler attribuisce all’ellissi – e indirettamente all’ovale, sua approssimazione – il valore di segnale di un intero universo di moti e forze invisibili. Bernini, attento alle questioni astronomiche, è considerato il principale portavoce di questa nuova sensibilità estetica, in virtù delle sue prestazioni percettive e delle sue intrinseche relazioni geometriche, attraverso la mediazione culturale di Galileo, che non rinuncerà mai al primato del cerchio.
Keplero, Bernini e l’ellisse: da geometria celeste a prassi architettonica? / Colonnese, Fabio. - In: QUAESTIO. - ISSN 2038-5528. - STAMPA. - 25-26:(2012), pp. 67-74.
Keplero, Bernini e l’ellisse: da geometria celeste a prassi architettonica?
COLONNESE, Fabio
2012
Abstract
With his observations on Mars, Kepler considers the ellipse – and indirectly the oval, its approximation – as the sign of a whole universe of invisible motions and forces. Bernini, attentive to astronomical issues, is considered the main spokesperson of this new aesthetic sensitivity, thanks to its perceptive performances and intrinsic geometric relations, culturally mediated by Galileo who never renounced the supremacy of the circle.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.