Reputation affect the organizations’ performance. Performance evaluation, especially in the non-profit sector, requires multidimensional analysis. The work inspired by the desire to help fill a gap in knowledge on the topic of reputation as an element of voluntary organizations’ performance. The analysis, based on the existing literature, develops a conceptual model to describe and evaluate reputation’s role on the performance of voluntary organizations. The model is applied to the voluntary organizations wich are member of italian ‘service centers to volunteer’. It shows that, contrary to what one might imagine, the reputation doesn’t affect directly, but only in a mediated way, the ability of organizations to attract resources. In fact, the analysis showed that reputation strongly affects the networking ability of organizations, and, only as a result, their ability to attract new resources.
La reputazione presso gli stakeholder influisce sulle performance delle organizzazioni. Nel settore non profit la valutazione delle performance richiede analisi di natura multidimensionale. Il lavoro muove dalla volontà di contribuire a colmare un gap di conoscenza sul tema della reputazione come elemento della performance delle organizzazioni di volontariato. L’analisi, sulla base della letteratura esistente, sviluppa un modello concettuale per descrivere e valutare il ruolo della reputazione sulle performance delle organizzazioni di volontariato. Il modello, applicato alle associazioni aderenti o socie dei centri di servizio al volontariato, dimostra che, contrariamente a quanto si possa immaginare, la reputazione non influisce direttamente, ma solo in maniera mediata, sulla capacità delle organizzazioni di attrarre risorse. E’ risultato, infatti, che la reputazione influisce fortemente sulla capacità delle organizzazioni di ‘mettersi in rete’ e, solo come conseguenza, sulla loro capacità di attrarre nuove risorse.
Reputazione e performance nelle organizzazioni di volontariato / ESPOSITO DE FALCO, Salvatore; Adinolfi, R.. - In: ECONOMIA E DIRITTO DEL TERZIARIO. - ISSN 1593-9464. - STAMPA. - 2(2014), pp. 269-284. [10.3280/ED2014-002004]
Reputazione e performance nelle organizzazioni di volontariato
ESPOSITO DE FALCO, SALVATORE;
2014
Abstract
Reputation affect the organizations’ performance. Performance evaluation, especially in the non-profit sector, requires multidimensional analysis. The work inspired by the desire to help fill a gap in knowledge on the topic of reputation as an element of voluntary organizations’ performance. The analysis, based on the existing literature, develops a conceptual model to describe and evaluate reputation’s role on the performance of voluntary organizations. The model is applied to the voluntary organizations wich are member of italian ‘service centers to volunteer’. It shows that, contrary to what one might imagine, the reputation doesn’t affect directly, but only in a mediated way, the ability of organizations to attract resources. In fact, the analysis showed that reputation strongly affects the networking ability of organizations, and, only as a result, their ability to attract new resources.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.