In recent decades, the world of work has undergone radical changes that have led to a restructuring of productive activities, stimulating the demand for practitioners characterized by cognitive flexibility and the ability to realignment of its skills. In this scenario, it was necessary to rethink the models of the training courses of educational professions, characterized, more than others profession, from elements of fluidity and insecurity. Studies on the "modelling" in the building process of a professional role, have been developed, mainly in the educational physician field, while little is actually known about the building process of the educators role. This paper focuses on the study of tutorship and role models, as central to the process of development of "professional behaviors" learned during the internship experience, identifying in the tutor's role the main functions to elaborate the possible models roles internalized or learned. The tutoring role in university training courses, is increasingly becoming a supporting role both in developing the ability to converse with the knowledge related to the action, and in facilitating the acquisition of styles and patterns of professional practices.
Il mondo del lavoro ha subìto, negli ultimi decenni, radicali mutamenti che hanno determinato una ristrutturazione delle attività produttive, stimolando la domanda di professionisti caratterizzati da flessibilità cognitiva e capacità di riallineamento delle proprie competenze. In questo scenario si è reso necessario un ripensamento dei modelli di formazione dei practitioners che si fa pressante nel peculiare caso delle professioni educative, caratterizzate, più di altre, da elementi di fluidità e precarietà. Gli studi sul "modelling", come efficace strumento formativo nel processo di costruzione di un ruolo professionale, sono stati sviluppati principalmente dalla letteratura relativa alla formazione dei medici e solo marginalmente in relazione ai profili professionali in ambito educativo e formativo. L’articolo si concentra sulla funzione fondamentale che i modelli di tutorship e di ruolo svolgono nel processo di socializzazione al ruolo professionale del futuro educatore. In particolare si individua nel tutor, aziendale e accademico, la figura principale che supporta lo studente nella complessa elaborazione dei modelli di possibili ruoli interiorizzati o appresi. Il tutoring nei corsi di formazione universitari sta diventando sempre più un ruolo di supporto sia per lo sviluppo della capacità di dialogare con le conoscenze apprese attraverso l'azione sia per facilitare l'acquisizione di stili e modelli delle pratiche professionali.
La dimensione della pratica nella formazione dell'educatore. La tutorship come strumento di elaborazione del role model / Barbieri, Barbara; Szpunar, Giordana. - In: EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES. - ISSN 2240-7758. - STAMPA. - 4:2(2014), pp. 123-136.
La dimensione della pratica nella formazione dell'educatore. La tutorship come strumento di elaborazione del role model
BARBIERI, BARBARA;SZPUNAR, Giordana
2014
Abstract
In recent decades, the world of work has undergone radical changes that have led to a restructuring of productive activities, stimulating the demand for practitioners characterized by cognitive flexibility and the ability to realignment of its skills. In this scenario, it was necessary to rethink the models of the training courses of educational professions, characterized, more than others profession, from elements of fluidity and insecurity. Studies on the "modelling" in the building process of a professional role, have been developed, mainly in the educational physician field, while little is actually known about the building process of the educators role. This paper focuses on the study of tutorship and role models, as central to the process of development of "professional behaviors" learned during the internship experience, identifying in the tutor's role the main functions to elaborate the possible models roles internalized or learned. The tutoring role in university training courses, is increasingly becoming a supporting role both in developing the ability to converse with the knowledge related to the action, and in facilitating the acquisition of styles and patterns of professional practices.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Barbieri_Dimensione_2014.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
396.84 kB
Formato
Adobe PDF
|
396.84 kB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.