The paper focuses on Giambattista Vico's concept of language differences. It is argued that in his philosophical perspective the faith in the Providence as the secret force underpinning human history intertwines with a "natural" and to some extent materialistic justification of the existence of different languages. To Vico's mind, these are not the result of the sin of Babel, but the natural output of primitive humankind's character. As primitive humans were fully subject to a semiferal condition, the first languages mirrored their needs and emotions, instead of rational choices. It is suggested that Vico's reconstruction of the origins of language was indebted with the ideas of Epicurus and Lucretius, whose role in the European thought of the XVIIth-XVIIIth centuries is discussed.
Tema del saggio è la concezione vichiana della differenza delle lingue. Si indaga la coesistenza nel filosofo napoletano di una visione provvidenzialista della storia umana con una spiegazione laica e per ceti aspetti materialista delle origini del linguaggio. Le differenze linguistiche non sono (per Vico) frutto di una punizione divina, ma piuttosto la conseguenza naturale dei caratteri dell'umanità primitiva, soggetta a una condizione semibestiale, ai bisogni e necessità della vita. Le lingue non sono pertanto il frutto della razionalità e della scelta, bensì della variegata tensione umana verso la civilizzazione. Si indaga il ruolo svolto nella formazione di Vico e nel Settecento europeo dal pensiero di Epicuro e Lucrezio.
Vico oltre Babele? La diversità delle lingue nella Scienza Nuova, §§ 444-445 / Gensini, Stefano. - In: LEXICON PHILOSOPHICUM. - ISSN 2283-7833. - ELETTRONICO. - 2, 2014(2014), pp. 189-212.
Vico oltre Babele? La diversità delle lingue nella Scienza Nuova, §§ 444-445
GENSINI, STEFANO
2014
Abstract
The paper focuses on Giambattista Vico's concept of language differences. It is argued that in his philosophical perspective the faith in the Providence as the secret force underpinning human history intertwines with a "natural" and to some extent materialistic justification of the existence of different languages. To Vico's mind, these are not the result of the sin of Babel, but the natural output of primitive humankind's character. As primitive humans were fully subject to a semiferal condition, the first languages mirrored their needs and emotions, instead of rational choices. It is suggested that Vico's reconstruction of the origins of language was indebted with the ideas of Epicurus and Lucretius, whose role in the European thought of the XVIIth-XVIIIth centuries is discussed.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.