In this paper the author explores the potential of the Istat data, to investigate, via empirical analysis, the use of media by preschool children. To this end, the author uses some Istat microdata, detected by the annual survey “Aspects of daily life”, that in 2011, included a focus on children. This data are based on a sample of 2971 subjects aged 0-6, representing about four million children. An exploratory analysis allowed to outline their media usage, with particular attention to the readings, TV, computer, Internet and video games.
In questo contributo si esplorano le potenzialità dei dati Istat (Istituto Nazionale di Statistica) ai fini dell’analisi empirica della fruizione mediale dei bambini in età prescolare. Vengono utilizzati in particolare i microdati dell’indagine annuale “Aspetti della vita quotidiana”, che nel 2011 ha previsto un focus sui minori. I dati, che si riferiscono a un campione di 2971 soggetti da 0 a 6 anni, rappresentativo di circa quattro milioni di bambini, consentono di tracciare la loro fruizione mediale con particolare riferimento alle letture, alla tv, al computer, a Internet e ai videogiochi.
I media in età prescolare: una lettura esplorativa dei dati ISTAT / Mingo, Isabella. - In: IN-FORMAZIONE. - ISSN 1970-6723. - ELETTRONICO. - 12:Anno VI(2014), pp. 55-61.
I media in età prescolare: una lettura esplorativa dei dati ISTAT
MINGO, Isabella
2014
Abstract
In this paper the author explores the potential of the Istat data, to investigate, via empirical analysis, the use of media by preschool children. To this end, the author uses some Istat microdata, detected by the annual survey “Aspects of daily life”, that in 2011, included a focus on children. This data are based on a sample of 2971 subjects aged 0-6, representing about four million children. An exploratory analysis allowed to outline their media usage, with particular attention to the readings, TV, computer, Internet and video games.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.