The FRAC is an irregular volume that completes the corner of an urban block, wrapping its ground floor in a glazed surface supporting an elongated, three-storey volume along Rue Vincent Leblanc and becoming a tower facing Place D’Arvieux. Inside, white plastered walls and lightweight separations in expanded metal mesh, exposed concrete ceilings, resin paving, stainless steel profiles framing the glazed walls of the façade and neon lighting. On the exterior, everything has been designed to negate mass. The glazed base, the terrace cutting the building and, finally, the white glass panels, fixed to the external wall at different angles and realised in collaboration with the artist Emmanuel Barrois.
La scelta di elevare Marsiglia a capitale europea della cultura nel 2013 ha prodotto, come era inevitabile, l’avvio di decine di cantieri: nuove costruzioni, restauri e recuperi. Spazi, oggi costruiti, dove si cercherà di fare cultura; e il FRAC, acronimo di Fonds Régional d'Art Contemporain, è uno di questi. Realizzato dall'architetto giapponese Kengo Kuma (che da anni ha uno studio anche a Parigi) la sede museale costituisce un inciampo visivo, uno degli edifici iconici di quel rinnovamento culturale che ha attraversato la città lo scorso anno.
Kengo Kuma & Associates – NUOVA SEDE MUSEALE DEL FRAC / Spita, Leone. - In: L'INDUSTRIA DELLE COSTRUZIONI. - ISSN 0579-4900. - STAMPA. - 437:(2014), pp. 60-65.
Kengo Kuma & Associates – NUOVA SEDE MUSEALE DEL FRAC
SPITA, Leone
2014
Abstract
The FRAC is an irregular volume that completes the corner of an urban block, wrapping its ground floor in a glazed surface supporting an elongated, three-storey volume along Rue Vincent Leblanc and becoming a tower facing Place D’Arvieux. Inside, white plastered walls and lightweight separations in expanded metal mesh, exposed concrete ceilings, resin paving, stainless steel profiles framing the glazed walls of the façade and neon lighting. On the exterior, everything has been designed to negate mass. The glazed base, the terrace cutting the building and, finally, the white glass panels, fixed to the external wall at different angles and realised in collaboration with the artist Emmanuel Barrois.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.