The negative connotation accompanying the term 'propaganda' is usually associated to authoritarian regimes. On the contrary, practices designed to influence public opinion and guide their behaviors are very present even in democratic countries and in ways perhaps more sophisticated than in despotic regimes. The article presents a comparison of two cases of political marketing aimed at the promotion of two of the most ambitious geopolitical projects of the twentieth century: US hegemony and European integration.
L’accezione negativa che accompagna il termine ‘propaganda’ la associa, nell’immaginario collettivo, ai regimi autoritari. In realtà, pratiche tese a influenzare l’opinione pubblica e orientarne i comportamenti sono ben presenti anche nei paesi democratici e in forme forse ancora più sofisticate rispetto a quanto accade nei regimi dispotici. L’articolo presenta, anche grazie al suo ricco corredo iconografico, un confronto tra due casi di marketing politico finalizzati alla promozione di due tra i progetti geopolitici più ambiziosi del Novecento: l’egemonia statunitense e l’integrazione europea.
Narrazioni geopolitiche inconciliabili. America liberatrice vs Europa unita / Boria, Edoardo. - In: GNOSIS. - ISSN 1824-5900. - STAMPA. - 2:(2014), pp. 84-97.
Narrazioni geopolitiche inconciliabili. America liberatrice vs Europa unita
BORIA, Edoardo
2014
Abstract
The negative connotation accompanying the term 'propaganda' is usually associated to authoritarian regimes. On the contrary, practices designed to influence public opinion and guide their behaviors are very present even in democratic countries and in ways perhaps more sophisticated than in despotic regimes. The article presents a comparison of two cases of political marketing aimed at the promotion of two of the most ambitious geopolitical projects of the twentieth century: US hegemony and European integration.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.