The events are perceived as opportunities to raise or place on the market a good natural or cultural condition that this is able to be an ideal setting for the event. An event may also be called "Mega" not so much for its size or the amount of visitors that fails to attract as for its wide international spread through the press, radio, television and the Internet. The events have consequences, positive or negative, on the urban fabric. The contribution of this paper is to highlight, from the point of view of the qualitative aspects, the role of the Universal Exhibitions in the urban context that one of the mega events has a long tradition and a location variable and that, instead, the most recent of the "capital of the culture. " JEL Codes: H70; N01; N74; N84; N94.
Gli eventi sono percepiti come occasioni per rilanciare o ricollocare sul mercato un bene naturale o culturale a condizione che questo sia in grado di costituire uno scenario ideale. Un evento, inoltre, può essere definito “Mega” non tanto per le sue dimensioni o per la quantità di visitatori che riesce ad attrarre quanto per la sua ampia diffusione internazionale attraverso gli organi di stampa, la radio, la televisione e Internet. Gli eventi hanno ricadute, positive o negative, sul tessuto urbano. Il contributo di questo lavoro sarà quello di evidenziare, dal punto di vista degli aspetti qualitativi, il ruolo delle esposizioni universali nel contesto urbano che tra i mega events presenta una lunga tradizione e una localizzazione variabile e quello, invece, più recente delle “capitali della cultura”. JEL Codes: H70; N01; N74; N84; N94.
Mega Eventi e Città “Globali: le esposizioni Universali e le Città della Cultura / Strangio, Donatella. - In: LOGOS. - ISSN 1982-2391. - ELETTRONICO. - n. 1:Edicao 40, n. 24(2014), pp. 1-14.
Mega Eventi e Città “Globali: le esposizioni Universali e le Città della Cultura
STRANGIO, Donatella
2014
Abstract
The events are perceived as opportunities to raise or place on the market a good natural or cultural condition that this is able to be an ideal setting for the event. An event may also be called "Mega" not so much for its size or the amount of visitors that fails to attract as for its wide international spread through the press, radio, television and the Internet. The events have consequences, positive or negative, on the urban fabric. The contribution of this paper is to highlight, from the point of view of the qualitative aspects, the role of the Universal Exhibitions in the urban context that one of the mega events has a long tradition and a location variable and that, instead, the most recent of the "capital of the culture. " JEL Codes: H70; N01; N74; N84; N94.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.