The Communication gives an added value to what is contained in the culinary and nell'enogastronomia, because the food is culture and tradition, emotion, value is, the food is an element of social gatherings and cultural identity, but above factor mediation simple and easy comprensione.Questa awareness must begin to not only be part of the mindset of media workers often interested in diversity, the novelty of the notiziabile, but especially for those working in the fields of production and distribution. Companies should abandon the submissive attitude towards media workers, making proposals, telling their experiences, often very expressive and interesting insights for the purposes of media, learning the languages of traditional media and innovative to be able to interpret and promote the purposes of the improving their communication strategies. All this without forgetting that the most interesting target for companies in the sector is that of young people and young adults, more educated, more informed, more demanding and more aware of the quality of what is served at the table. It is a broad range of users to which you are relocating even traditional television, inattentive too long compared to interest and languages of the new generations. The demand for news and in-depth nature of agri-food industry is certainly a behavioral phenomenon in the process of expansion, offering clear signs of overcoming the temporal characteristics, "fashion", being configured as a phenomenon of mass consciousness with respect to certain categories of consumers increasingly large (and aware). This is also a concrete sign of how much the world has changed in consumption, than the 'food information is becoming a characteristic dimension for the lifestyles of modern subjects. The modern subject is beyond the rhetoric of consumerism and the pure induced behavior. The need for information on the issues of food production should be interpreted as a signal of new instances of happiness and individual participation in their own time and at their own history. It is clear that the protagonists of information flows, companies, partnership structures, institutions, and, finally, the media need to redefine, each in its own sphere, responsible approach to communication strategies, with the goal of being interpreters of a now widespread cultural phenomenon.
La comunicazione dona un valore aggiunto a ciò che è racchiuso nell’arte culinaria e nell’enogastronomia, perché il cibo è cultura, è tradizione, è emozione, è valore, il cibo è elemento di aggregazione sociale e di identità culturale, ma soprattutto fattore di mediazione semplice e di facile comprensione. Questa consapevolezza deve iniziare a far parte non solamente della forma mentis degli operatori dei media, spesso interessati alla diversità, alla novità del notiziabile, ma soprattutto di quanti operano nei settori produttivi e distributivi. Le aziende dovrebbero abbandonare l’atteggiamento remissivo nei confronti degli operatori dei media, diventando propositive, raccontando le proprie esperienze, spesso molto espressive e interessanti ai fini degli approfondimenti mediatici, imparando i linguaggi dei media tradizionali ed innovativi per poterli interpretare e valorizzare ai fini del miglioramento delle proprie strategie comunicative. Il tutto senza dimenticare che il target più interessante per le aziende di settore è quello dei giovani e dei giovani adulti, più istruiti, più informati, più esigenti e più attenti alla qualità di quello che si serve in tavola. È una ampia fascia di fruitori verso la quale si sta riposizionando persino la televisione tradizionale, troppo a lungo disattenta rispetto agli interessi ed ai linguaggi di delle nuove generazioni. La richiesta di notizie ed approfondimenti di carattere agro-alimentare rappresenta certamente un fenomeno comportamentale in via di espansione, che offre chiari segnali di superamento delle caratteristiche temporali, di “moda”, configurandosi come fenomeno di coscienza di massa rispetto a categorie di consumatori sempre più vaste (e consapevoli). È anche questo un segnale concreto di quanto sia cambiato il mondo dei consumi, di quanto l' informazione alimentare stia diventando una dimensione caratterizzante per gli stili di vita dei soggetti moderni. Il soggetto moderno va oltre la retorica del consumismo puro e dei comportamenti indotti. L’esigenza d’informazione sui temi della produzione alimentare va interpretata come un nuovo segnale delle istanze di felicità e di partecipazione dell’individuo al proprio tempo ed alla propria storia. È chiaro che i protagonisti dei flussi informativi, le aziende, le strutture associative, le istituzioni e, finalmente, i media hanno necessità di ridefinire, ognuno nel proprio ambito, le strategie di approccio comunicativo responsabile, con l'obiettivo di farsi interpreti di un fenomeno culturale ormai diffuso.
Qualità reale e percepita. Come migliorare la comunicazione tra produttore e consumatore / Gavrila, Mihaela. - ELETTRONICO. - 1:(2005). (Intervento presentato al convegno Scenari e strumenti di competitività nel settore agroalimentare tenutosi a PIEVE DI SOLIGO (TV) nel 06/05/2005).
Qualità reale e percepita. Come migliorare la comunicazione tra produttore e consumatore
GAVRILA, Mihaela
2005
Abstract
The Communication gives an added value to what is contained in the culinary and nell'enogastronomia, because the food is culture and tradition, emotion, value is, the food is an element of social gatherings and cultural identity, but above factor mediation simple and easy comprensione.Questa awareness must begin to not only be part of the mindset of media workers often interested in diversity, the novelty of the notiziabile, but especially for those working in the fields of production and distribution. Companies should abandon the submissive attitude towards media workers, making proposals, telling their experiences, often very expressive and interesting insights for the purposes of media, learning the languages of traditional media and innovative to be able to interpret and promote the purposes of the improving their communication strategies. All this without forgetting that the most interesting target for companies in the sector is that of young people and young adults, more educated, more informed, more demanding and more aware of the quality of what is served at the table. It is a broad range of users to which you are relocating even traditional television, inattentive too long compared to interest and languages of the new generations. The demand for news and in-depth nature of agri-food industry is certainly a behavioral phenomenon in the process of expansion, offering clear signs of overcoming the temporal characteristics, "fashion", being configured as a phenomenon of mass consciousness with respect to certain categories of consumers increasingly large (and aware). This is also a concrete sign of how much the world has changed in consumption, than the 'food information is becoming a characteristic dimension for the lifestyles of modern subjects. The modern subject is beyond the rhetoric of consumerism and the pure induced behavior. The need for information on the issues of food production should be interpreted as a signal of new instances of happiness and individual participation in their own time and at their own history. It is clear that the protagonists of information flows, companies, partnership structures, institutions, and, finally, the media need to redefine, each in its own sphere, responsible approach to communication strategies, with the goal of being interpreters of a now widespread cultural phenomenon.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.