The theme of integration between the school and the world of work has entered today fully in the European debate as a primary factor for economic development and social inclusion. Curricular traineeships, traineeships which form optional or compulsory part of academic and/or vocational curricula whose purpose is to improve the learning process and training with a method of ‘alternation’, has become a reality also in Italy. Experiences of work related learning are carried out at both national and transnational level. The main objective of this paper is to show some of the main findings of a transnational project of school-work, co-funded by the European Commission under the Lifelong Learning Programme, which involved 10 schools and 200 students in the Basilicata region.
Il tema dell’integrazione la tra scuola e il mondo del lavoro è entrato oggi a pieno nel dibattito europeo quale fattore primario di sviluppo economico e di inclusione sociale. Tirocini curricolari, tirocini previsti dai piani di studio delle università e degli istituti scolastici la cui finalità è quella di affinare il processo di apprendimento e di formazione con una modalità di alternanza, è divenuta realtà concreta anche in Italia. Esperienze di alternanza scuola-lavoro sono realizzate sia a livello nazionale che transnazionale. Proposito del presente contributo è quello di mostrare alcuni tra i principali risultati di un progetto transnazionale di alternanza scuola-lavoro, co-finanziato dalla Commissione Europea nell’ambito del Lifelong Learning Programme, che ha coinvolto 10 scuole e 200 studenti della Regione Basilicata.
Un’esperienza transnazionale di alternanza scuola-lavoro: il progetto Leonardo da Vinci AGRI.TOUR.BAS. (Agriculture Tourism Basilicata) / Benvenuto, Guido; Infante, D.; Vecchiarelli, M.. - In: LLL. - ISSN 2279-9001. - ELETTRONICO. - (2013).
Un’esperienza transnazionale di alternanza scuola-lavoro: il progetto Leonardo da Vinci AGRI.TOUR.BAS. (Agriculture Tourism Basilicata)
BENVENUTO, Guido;
2013
Abstract
The theme of integration between the school and the world of work has entered today fully in the European debate as a primary factor for economic development and social inclusion. Curricular traineeships, traineeships which form optional or compulsory part of academic and/or vocational curricula whose purpose is to improve the learning process and training with a method of ‘alternation’, has become a reality also in Italy. Experiences of work related learning are carried out at both national and transnational level. The main objective of this paper is to show some of the main findings of a transnational project of school-work, co-funded by the European Commission under the Lifelong Learning Programme, which involved 10 schools and 200 students in the Basilicata region.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.