This paper deals with the problem of the lacking of interest for the body and the movement in university curricula. Referring to the basic idea of experimental pedagogy, this paper highlights the importance that this study may have in pedagogical education focussing on an ongoing experience taking place at the degree program of Science of Education and Training at Sapienza, University of Rome (Italy), where a course of “Movement education” has been recently introduced. The reasons and the development of this opportunity for higher education are carefully presented, underlining the need for new horizons for the professional training of educators, teachers and trainers. This new course improves the learning potential of individuals and offers a way for reflection and action, involving different intelligences in the frame of a pedagogical approach.
Questo lavoro si propone di affrontare il problema della scarsa attenzione data al corpo e al movimento nei percorsi di studio universitari, e, riferendosi all’idea fondante della pedagogia sperimentale, evidenzia l’importanza che questo studio potrebbe avere nella formazione pedagogica. A questo proposito, viene descritta l’esperienza in atto presso il corso di laurea di Scienze dell’Educazione e della Formazione alla Sapienza, Università di Roma, dove è stato introdotto un corso di “Educazione al movimento”. Il lavoro presenta in dettaglio le motivazioni e lo sviluppo di questa opportunità di formazione universitaria, sottolineando la necessità di creare diversi orizzonti per la formazione professionale degli educatori, insegnanti e dei formatori. “Educazione al movimento”, mentre arricchisce il potenziale di apprendimento degli individui, offre uno spazio di riflessione e di azione, coinvolge diverse intelligenze in una cornice di approccio pedagogico.
Movimento all’università / Benvenuto, Guido; Elena, Viti. - In: FORMAZIONE & INSEGNAMENTO. - ISSN 1973-4778. - STAMPA. - (2012), pp. 269-276.
Movimento all’università
BENVENUTO, Guido;
2012
Abstract
This paper deals with the problem of the lacking of interest for the body and the movement in university curricula. Referring to the basic idea of experimental pedagogy, this paper highlights the importance that this study may have in pedagogical education focussing on an ongoing experience taking place at the degree program of Science of Education and Training at Sapienza, University of Rome (Italy), where a course of “Movement education” has been recently introduced. The reasons and the development of this opportunity for higher education are carefully presented, underlining the need for new horizons for the professional training of educators, teachers and trainers. This new course improves the learning potential of individuals and offers a way for reflection and action, involving different intelligences in the frame of a pedagogical approach.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.