Recent studies of the 80s like M. E. Melody' s (1980), W. K. Powers' (1982) or H.L. Harrod's (1987) confirm P. Albers and S. Parkers' interpretative trend (1971) assigning to the visionary experience the role of a focal element in the North American Indian religious and social life throughout time. The vision in fact, both in Reserves and urban environment, not only supplies an ideology for justifying and explaining social changes but grants power as well, just as it did in tribal times. Power has always passed through visions and in contemporary visions still appears new holders of power and therefore of the Indians' welfare. Once they were spirits and supernatural beings, now they are Ministries and Governments, thought of as abstract entities or as their symbolic images. In this framework visionary experiences still provide the right medium for the Indian to keep alive the thread of continuity with their old traditions and prove to be one of the aptest elements to the vital task.

Recenti studi degli anni '80, come quelli di Melody (1980), di Powers (1982) o di Harrods (1987) confermano l'orientamento interpretativo di P. Albers e S. Parker (1971) che assegna alla visione il ruolo di esperienza nodale nella vita sociale e religiosa degli Indiani del Nord America. La visione, infatti, sia nelle riserve sia in ambiente urbano, non solo fornisce l'ideologia indispensabile a giustificare e a spiegare cambiamenti sociali ma, oggi come in passato, distribuisce potere. La visione è sempre stata veicolo di potere: i detentori del potere e, quindi del benessere degli Indiani, un tempo esseri soprannaturali oggi Ministri e Istituzioni pensate come entità astratte o loro ipostasi simboliche, si esprimono sempre attraverso visioni. In questo quadro le esperienze visionistiche rappresentano ancora il mezzo più idoneo a mantenere vivo il filo di continuità con le antiche tradizioni e ad assolvere alla vitale funzione di raccordo tra presente e passato tribale.Analysis of the vision quest in native North America with particular attention at its value as a still active spiritual element conducive to the revival of native religion in seleceted districts.

Change and Continuity in the North American Vision Pattern: Urban Indians and Religious Revival, L'Uomo, IV (2): 309-324 / Tiberini, Elvira. - In: L'UOMO. - ISSN 1125-5862. - IV:(1992), pp. 309-324.

Change and Continuity in the North American Vision Pattern: Urban Indians and Religious Revival, L'Uomo, IV (2): 309-324.

TIBERINI, Elvira
1992

Abstract

Recent studies of the 80s like M. E. Melody' s (1980), W. K. Powers' (1982) or H.L. Harrod's (1987) confirm P. Albers and S. Parkers' interpretative trend (1971) assigning to the visionary experience the role of a focal element in the North American Indian religious and social life throughout time. The vision in fact, both in Reserves and urban environment, not only supplies an ideology for justifying and explaining social changes but grants power as well, just as it did in tribal times. Power has always passed through visions and in contemporary visions still appears new holders of power and therefore of the Indians' welfare. Once they were spirits and supernatural beings, now they are Ministries and Governments, thought of as abstract entities or as their symbolic images. In this framework visionary experiences still provide the right medium for the Indian to keep alive the thread of continuity with their old traditions and prove to be one of the aptest elements to the vital task.
1992
Recenti studi degli anni '80, come quelli di Melody (1980), di Powers (1982) o di Harrods (1987) confermano l'orientamento interpretativo di P. Albers e S. Parker (1971) che assegna alla visione il ruolo di esperienza nodale nella vita sociale e religiosa degli Indiani del Nord America. La visione, infatti, sia nelle riserve sia in ambiente urbano, non solo fornisce l'ideologia indispensabile a giustificare e a spiegare cambiamenti sociali ma, oggi come in passato, distribuisce potere. La visione è sempre stata veicolo di potere: i detentori del potere e, quindi del benessere degli Indiani, un tempo esseri soprannaturali oggi Ministri e Istituzioni pensate come entità astratte o loro ipostasi simboliche, si esprimono sempre attraverso visioni. In questo quadro le esperienze visionistiche rappresentano ancora il mezzo più idoneo a mantenere vivo il filo di continuità con le antiche tradizioni e ad assolvere alla vitale funzione di raccordo tra presente e passato tribale.Analysis of the vision quest in native North America with particular attention at its value as a still active spiritual element conducive to the revival of native religion in seleceted districts.
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
Change and Continuity in the North American Vision Pattern: Urban Indians and Religious Revival, L'Uomo, IV (2): 309-324 / Tiberini, Elvira. - In: L'UOMO. - ISSN 1125-5862. - IV:(1992), pp. 309-324.
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